måndag 24 januari 2011

Här sitter jag och skriver...

Kim uppmanade/utmanade mig att visa upp var jag sitter och skriver. Det är den första bloggutmaning jag fått, kanske ska vara glad att de flesta av er som läser här inte har egna bloggar och kan komma med komplicerade utmaningar som jag inte kan svara på :) .

Självklart ska jag visa var jag sitter och skriver, men jag önskar nästan att du kunde frågat om vilket annat ställe som helst i huset, Kim (utom "tvättstugan") :) . Det har blivit några flyttar senaste åren och i varje hus är det alltid så att vissa rum känns givna, medan andra utrymmen har flera alternativa användningsområden, alternativt saknas något rum för ett speciellt ändamål. I förra huset i Århus saknades i princip tvättstuga, fanns ingenstans att hänga tvätten (det gör det förresten inte här heller), men där fanns ett litet rum som var givet att bli "arbetsrum" för det var för litet till allt annat. Här har vi ett litet rum som skulle passa bra som arbetsrum, men det fick bli ett efterlängtat gästrum istället. Jag tror jag visar det igen (drar ut på skrivhörnan så länge som möjligt...) :


Matrummet var också ganska givet med sin öppning i väggen ut till köket (syns inte här, men är bakom ryggen på R till höger):


Så något arbetsrum blev det inte till att börja med här. Rikard köpte snabbt ett litet bord på IKEA (och gav förra veckan bort vårt stora gamla arbetsbord då han var i Sverige och röjde) och satte upp en arbetshörna i det vi kallar biblioteket (bara för att det är så häftigt att kunna säga att vi har ett sådant :) ). Det fungerar bra och här tillbringar jag väldigt mycket tid, men när jag fotograferade det, inser jag att det ser aptråkigt ut. Så här välstädat brukar det inte heller se ut. Vanligtvis ligger det fullt med saker på skrivaren och bordet, men i helgen har vi faktiskt röjt upp lite. Så ser våra helger ut, antingen har vi gäster eller röjer vi för att komma lite framåt och närmare ett normalt hem utan kartonger och lite mysigt. Sedan adventsljusstakarna plockades bort inser vi igen att myslampor till fönstren mot gatan är ett akut behov. I husen i DK hade vi helt andra sorters fönster i vardagsrummen, så där behövdes inte lampor som här.


Roligt att det är just barnens lässtatistik som råkade ligga öppet på skärmen då jag tog bilden.

Nu har vi dock lite planer på att möblera om och göra TV-rummet till arbetsrum. Inte för att jag ska få det så mycket mysigare, utan för att vi behöver plats till pärmar och annat som vi inte har nu här i biblioteket.

Minsann hittade jag faktiskt också en bild som något av barnen tog med sin nya kamera för någon vecka sedan:


Det är nog ingen sjukgymnast som hade jublat över den här arbetsställningen och det är tur att jag inte är författare, för då hade ju det här varit min arbetsplats och då hade arbetsmiljögruppen (eller vad det heter) säkert protesterat högljutt åt att någon ska behöva ha en så här kal och tråkig arbetsmiljö. MEN då måste tilläggas att vi inte får sätta några spikar i väggarna utan att måla om hela rummet, så därför är det inte bara att sätta upp en tavla hur som helst. Häftmassa är också TOTALFÖRBJUDET, eftersom det ger märken. Blommor i fönstren är däremot tillåtet....

Jag ser dock bara er framför mig när jag sitter vid datorn, så det är HELT ok.

Vi har även en bärbar dator och den vandrar runt i huset, men faktum är att det är mest tjejerna som använder den, jag sitter till 99% vid detta stället, därför blir det ingen laptop bild, som skulle vara vilseledande när ni tänker på hur jag har det.

Nu vet ni hur jag har det när jag skriver till er och det hoppas jag var lite kul att se för fler än Kim (om det nu var kul alls ;) ).

Några fler som vill visa upp sina arbetsplatser? Gör gärna det, som ni ser behöver undertecknad en del inspiration.

Kim M. Kimselius, det var jättekul att se hur du har det när du sitter och författar böcker eller bloggar eller svarar på läsarbrev eller betalar räkningar eller något annat av allt som man nu gör framför datorn!! Jag förstår att du trivs och får ro och inspiration i den miljön. Jättefint! Det ska bli spännande att se hur dina andra läsare har sina skrivplatser!

Boktokig, vi går inte heller på bio bara Rikard och jag särskilt ofta. Just nu kan jag inte ens komma på när vi gjorde det senast... Vi går oftare på restaurang eller teater på tu man hand.
Jag har obedd skrivit lite fler 5-åringsboktips till dig på din blogg, böcker som du förmodligen inte känner till för att de är så GAMLA ;) , men de funkar, vi har läst dem för ett par år sedan för Johan. Ser fram emot alla eventuella speltips!

Ylva, tack för mail, lovar att svara lite senare idag.

Tor, det är väldigt vad du håller Astrid sysselsatt, hon hinner ju aldrig blogga ;) .

Kram till er alla!!
Ingrid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Egentligen är det ganska skönt med tämligen tomma väggar. Det händer ibland att olika tavlor tar död på andra, de blir bara mesiga. Det där med väggprydnader är verkligen personligt, tyvärr tenderar det nästan alltid att bli för mycket. Nåja, inte hos döttrarna, förstås, de tillhör ju din generation...
Helen börjar 7 mars i Sydney, men hon har tydligen inte fått det skriftligt ännu. Vi fick kort från Vietnam idag. Hon har ju låtit sy upp mängder av kläder där, och Martin också. Jag minns inte om jag skrivit om det. Jag åkte med buss till Ester i fredags. Kent kom igår och hämtade mig. Hon är som ett yrväder, jättepigg, måste jag säga. Hos er är ju våren på gång, och vi längtar.... Kram! Märtha

Kim M Kimselius sa...

Hej Ingrid
Reagerade över att du inte har någon arbetsyta bredvid datorn, men det behöver du kanske inte. Det var jättekul att få en vandring genom ditt hus och inte bara se skrivarlyan. Tack! Kram Kim

Astrid sa...

Ingrid!
Jag har fått ett riktigt dåligt samvete som har ditt fina skrivbord hos mig. Tor sa att Rickard skulle kasta det om vi inte ville ha det! Jag inreder ett av barnens rum till arbets-hobbyrum och det passar riktigt bra där. Nu vet du var det står, ångrar ni er och behöver det, så är det ert igen! Annars tack så jättemycket!
Än så länge sitter jag mest i köket eller vid vårt matbord och skriver.
Kram