fredag 14 januari 2011

Var är klockan?


Var är kyrkklockan? Alla kyrktorn har väl en klocka? Finns det någon kyrka i Sverige som inte har klocka?

Jag trodde det stod i bibeln att alla kyrkor skulle ha en klocka, så att även fattiga människor som inte har råd med en klocka kan se vad tiden är. Eller frusna människor som inte vill gräva fram sin klocka under vantar och täckjackor, när de undrar vad tiden är.

Vår kyrka här har INGEN klocka. Jepp, jag är överraskad och tidlös när jag hämtar barnen vid late bus.

Nix, jag försöker inte häda, utan skojar mest. Ingen ska ta illa vid sig, i så fall får ni raskt rusa vidare till en annan blogg och försöka glömma allt om kyrkklockor.

Nu har vi fått årets första besök och alla ligger och sover. Jag tror jag ska göra detsamma. Tack för alla roliga kommentarer om olika uttryck!! Väldigt intressant och väldigt varierande svar.

Stor kram och trevlig fredag allihop!
Ingrid

5 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Intressant iakttagelse. Kram Kim

Britt sa...

Hej Ingrid!
Klart att det ska vara en klocka och helst ska den slå sina klockslag somliga slår varje kvart. Inte på natten föstås.Finns både i Köpenhamn och i Bled i Slovenien.
Kramar från Farmor och Sofia o Lina

Boktokig Eva Boström sa...

Vad mysigt att du fortfarande läser för 14-åringen! Böcker är jättebra samtalsöppnare!

Rogivande... absolut. När min man och jag blev ett par, så läste han högt för mig ur Sagan om ringen på engelska (eftersom det var den versionen han hade). Jag somnade alltid, men det var så mysigt och jag var verkligen rofylld då. Jag får be honom göra det när jag känner mig som mest stressad.

Boktokig Eva Boström sa...

Angående klockorna så har jag faktiskt inte tänkt på det. Intressant!

Vem har ni haft på besök?

Karin sa...

För den händelse du inte håller dig ajour med danska nyheter... http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1355648/Prinsessan-Mary-visar-upp-tvillingarna.html