söndag 9 januari 2011

Skolavslutning

Så var det dags för skolavslutning. Inga insamlingar gjordes till lärarna utan de som ville fick ge något. OCH det gjorde de... Jag såg paket levereras på alla håll och kanter. Jag har hört mig för hos de andra mammorna och alla gör olika. Någon köper vinlådor, några ger till sekreterare, rektorer, vakterna, lärare, ja jag vet inte allt, någon sätter in pengar till välgörenhet och ger gåvokort till lärarna.

Jag tyckte detta var ganska svårt. Frågade barnen om de ville ge något till sina lärare. Johan ville ge till sina (vi bestämde att klassfröken, engelskläraren samt mattefröken fick vara lagom). Malin ville ge till artläraren, sciencefröken och engelskaläraren och vi lät henne välja själv. Ganska otypiskt oss, men hon har säkert 12 lärare om vi summerar alla och det går ju bara inte. Linnéa ville inte ge till någon, det vill kanske inte tonåringar :)  (stackars tonårslärare).

Vi bestämde att jag skulle göra vårt godaste julgodis och lägga i någon fin burk. Såklart var vi sent ute så burkar/lådor började ta slut. Rikard finkammade alla butiker vi kom på och fick ihop några olika varianter i olika storlekar. Det blev alltså ett antal lärare samt några andra i personalen som hjälp oss lite extra under vår första tid här. Barnens busschaufför blev jätteglad!

Så här såg lådorna ut när de var klara:


High School hade assessment hela sista veckan, vilket innebar att de gick på ett speciellt provschema. Två prov per dag, ett ämne per halvdag. Alla hade inte två prov per dag, så ibland hade L bara prov på fm eller bara på em och då satt hon och hängde med kompisar resten av dagen. Det innebar att det hade ingen julavslutning utan det vara bara prov hela tiden.

Lower och Middle school skulle däremot ha julavslutning, vilket innebar att de under de två sista lektionerna skulle kalasa på allt föräldrarna levererat samt göra lite pyssel, lekar och kolla på film. Jag hade sagt att jag kunde hjälpa till på Lower school, så när Middle school skickade ut motsvarande mail fick jag meddela att jag kunde baka kladdkakor till dem, men inte hjälpa till där också samtidigt. Eftersom jag gjorde allt julgodis till lärarnas jullådor, var kladdkakor det enda jag vågade ge mig på att lova och eftersom alla barn gillar det, så var det väl perfekt.

Torsdag och fredag gick alltså i kökets tecken och dessutom skrev jag såklart ett litet julkort med en hälsning på till alla lådorna, så det var rätt körigt här innan jag skulle iväg. Utanför föll snön oavbrutet och byggde upp det vackra vinterlandskapet.

Då jag hade en halvtimme kvar till jag skulle iväg med alla brickor med kladdkakor, servetter (som jag också lovat att ta med till alla barn), godislådor, mm, så ringer det på dörren. Jag var nyduschad och rusade för att öppna, van vid postbud som ska lämna paket, försäljare och alla andra möjliga som ständigt ringer på min dörr. Då var det min personal deliver the Fish man, typ. Kommer ni ihåg att jag berättade tidigare i höstas att det kom en man och sålde fisk vid dörren, precis som hemma i Sverige, men den här har allt i perfekta lådor som  han vill demonstrera varje gång. Till saken hör att det är svårt att få tag i fin fisk här, vi saknar Århus mycket i det avseendet. Alltså var jag väldigt nöjd med torsken och laxen jag köpte förra gången och hade faktiskt väntat på att han skulle komma, för att fylla frysen igen.

MEN kanske inte JUST denna dag! Jag sa glatt att jag var glad att se honom och att jag ville ha en låda lax och en torsk, samt att jag hade superbråttom. Som den mycket goda, diplomatiska säljare han är, lät han sig inte nedslås av det. Snön vräkte ned och han sa att han skulle komma in och visa några saker för annars hade han inte gjort sitt jobb. Javisst, in i köket från h--l med kakor, godis, ingredienser och disk överallt, hoppande över de framställda lådorna i hallen. Jag bjöd på julgodis och han blev lyrisk (slängde ihop en påse till honom att ta med sig och trots det såg jag att han norpade några till från plåten, ha ha).

Nåväl, han visade låda efter låda med fina produkter och jag tittade lite medan jag packade köket. Det är helt fantastiska varor han säljer. Vem skulle inte vilja kunna köpa de här för att bjuda på till sina nyårsgäster t ex (fatta hur cool jag är som även i denna stressens stund tog fram kameran för att fotografera detta så ni kunde se :) ):


Visst lyckades han. Även några panerade vitlöksräkor som ska stekas eller friteras lurade han på mig, samt små smördegsfyllda saker med lax, svampstuvning respektive skinka&ost. Jättefina! Nu är det bara så att alla saker ligger i STORA lådor, på vilka det också står tillagningsinstruktioner. Vår frys är ALLTID full, mer eller mindre, men det finns sällan plats till EN sådan här låda. The Fish Man sa att om jag köper 10 (tror jag att det var) lådor av honom på en gång, så FÅR jag en extra frys. Frestande, men INTE just denna dag. Han sa dock att han skulle fixa in grejerna i frysen åt mig om jag köpte de fyra lådorna och så fick jag en del rabatt också. Sagt och gjort, medan jag packade bilen, fyllde han frysen (och sjutton vet om inte han plockade till sig lite mer julgodis samtidigt, ha ha). Han gjorde det på NOLLtid! Wow, visserligen utan lådorna, men ändå.

Så åkte han och jag frågade om han fick med sig allt, för köket var fullt av saker så där skulle en elefant kunna försvinna, jo då han hade allt och tog sats genom snön och körde iväg med bilen. TROR ni inte att jag hittade hans kortapparat glömd mellan kladdkakorna innan jag skulle köra. Ni vet den där gammeldags som man lägger i betalkorten i och så drar de en sak över. NEJ! Leta upp hans nummer och ringa flera gånger. TILL slut när jag var ute i bilen fick jag tag i honom och han blev jätteglad och vi bestämde att jag skulle ställa den utanför dörren, så skulle han hämta den där.

FULL fart i snigeltakt till skolan. Det snöade och vi hade inga vinterdäck, så det var LÅNGSAMT som gällde. Tack och lov för CD-böcker som håller mig lugn i trafiken när jag är sen eller stressad (nu var jag båda).

Slidade in på en parkering nära skolingången bara för att mötas av några vakter som talade om att bussarna var på väg, inkallade tidigt, och jag fick inte stå där, men eftersom jag sa att jag bara skulle springa in med massa kladdkakor och annat, så fick jag stå där. Pip pip i telefonen talade om att skolan stängde tidigare p g a snöoväder och barnen skulle skickas hem ganska omgående. Jag in och hittade nästan inga julfestansvariga mammor, konstigt, jag var ju sen och pip pipet kom ju när jag kom, så de kunde inte veta att det var inställt. Hittade julfestklassrummen och har aldrig sett så mycket godsaker i hela mitt liv, festisar, kakor, godis, chips, popcorn, mm i BERG! Lower school samlades snabbt och barnen lassades på med gott och in ett klassrum där de satte på en film. Barnen var nog rätt nöjda och märkte inte så mycket av röran.

Johan mumsar och tittar på film.
High school stoppades i sina prov. Middle school åt också så blodsockret stod ut genom hårtopparna på dem. Det tog tid att få in alla bussar till skolan och till slut lämnade de inte så mycket tidigare i alla fall. Cirka kl 14 och då stod solen högt på himlen och det var hur vackert som helst. NO snökaos så långt ögat kunde nå. STÖN, de är lite hysteriska, kunde inte barnen fått ha sin julfest och njutit den sista dagen. MEN kanske var det kaos i några områden dit bussarna skulle, vad vet jag, dagen efter var det ju verkligen kaos och Heathrow stängde, men i den stunden kändes det töntigt.

Jag samlade ihop våra underbara barn som precis avslutade sin första termin på skolan i England, talade om för bussansvarig att jag körde hem dem själv och så gick vi till bilen. Först tog jag dock några fina vinterbilder på dem.

Så lämnade vi skolan och körde och hämtade Rikard för att tillsammans fira jullovet med att gå på The Old Tea House i byn.


Alla fick beställa vad de ville och det varierade mellan kakor och mer lunchliknande alternativ.


Johan med varm choklad och grädde. Mums!

Min Soppa
 
Malins chokladtårta

L ägnade sig åt någon balansövning då hon väntade på sina scones.

Utanför var landskapet som en tavla!

Älskar denna bild :)

Sedan gick vi hem och myste och pysslade på diverse vis.... JULLOV!

Märtha, har ni firat Annika rejält igår? Är Helen kvar hemma? Tror inte att Annika läser här, men OM så säger jag GRATTIS i efterskott! Hoppas dagen igår var fantastisk!

Karin, okey, nu älskar jag spindlarna...

Rikard, bra att du uppdaterar dig på flugkunskaperna :) !

Britt, TUR att er dator fungerar för det viktigaste, att följa vår blogg :) ! När kommer amerikanerna hem? Jo, jag har ganska bra koll på barnböcker, mycket bättre än på vuxenböcker i alla fall. Tror Marit tycker det också, ska fråga...
Jag tror inte heller att jag skulle hinna med att jobba här... men det är såklart en fråga om prioritering!

Marit, Britt undrar om du inte tycker att jag har bra koll på barnböcker ;) ?

Boktokig, vi har filmen om Baudelaire och den är bra, men följer inte böckerna helt och man missar så mycket av det häftiga skrivsättet, så boken rekommenderas, dessutom täcker filmen bara de tre första av 13 böcker... Var det inte via din blogg jag hamnade hos någon lärare som heter Linda som streckläste alla böckerna innan jul... är inte säker.
Ja, att lära sig spela instrument är kul och det blir roligare ju längre man håller på. Dessutom tycker jag att det är en bra balans mot alla idrotter där allt går ut på att tävla.
Lovar att rapportera om LogIQ när vi spelat det. Kan dröja, kanske sparar det som present till sonen i april...

Catharina, välkommen hem! Så synd om er med all magsjuka, men skönt att resan var lyckat! Kram.

Tara, that is mysterious, that you got the card that day...! Well, I sent it with UPS as soon as I realized how sad you were, ha ha. Great that you can confirm that I am still good at standing on my hands! I don't know what you mean with the stamp... You have to take a photo of it and send to me... but it was a skinny card, I liked it though.

Ha en finfin dag!
Ingrid

4 kommentarer:

Karin sa...

VILKET trevligt inlägg! Så roligt att jag varit hos er för jag kan just se Fiskmannen i ert kök, fullt av julgodis, framför mig. Vilken service att han packade in grejorna när du hade bråttom. Så bra idé med lärarna - hemgjort godis! Barnen här är samma beträffande julkort - upp till mellanstadiet brukar jag skicka julkort till lärare, tränare etc men sen betackar sig barnen det. Men jag brukar hitta andra att glädja som er busschaufför - någon som varit lite extra omtänksam mot oss under året eller så. De blir ofta så glatt överraskade också. I år skickade jag ett kort till damen som vi ska hyra hus av i Frankrike i sommar och hon blev så glad och mejlade något om att "Tänk att dessa tre söta flickor ska få bo i mitt hus i sommar". Förresten hoppas jag att mitt kort till er gått fram? Du har SÄKERT redovisat det i bloggen och jag kan ha missat något inlägg eller glömt att jag läst det. Men jag har skickat iaf!

Britt sa...

Hej!
Nu är min dator klar igen efter 3 dygn. Jag är så lycklig!Inte visste jag att jag hade blivit så beroende av den.
Anna och Daniel ringde i morse kl 8.10 och var på hemväg med tåget. Snabbt iväg för Lennart och jag gjorde frukost. Sedan stannade barnen i ett par timmar så att Anna och Daniel kunde handla och packa upp. Det var så härligt att ha dem hemma igen och de var så nöjda.
Jag tycker precis som Karin att det är roligt att ha varit hos er och att man kan se fiskmannen inne i ert kök. Jag har hört den här berättelsen av dig och det är tråkigt för alla när ni lägger ner så mycket arbete med att baka och göra godis. Trevliga bilder av barnen.
Alltid roligt att se er. Kramar Britt

Anonym sa...

Åh, vilka underbara presentlådor du har gjort! De ser jätteprofessionella ut! Äter inte barnen lite för mycket godis, jag menar inte era barn, utan barn i allmänhet i England? Skulle man kunna festa på något annat sätt? Här har vi ju diskussioner om att inte bjuda på glass på dagis varje gång ett barn fyller år,t.ex. Vi ska fira Annika på lördag, de var nämligen i Göteborg i helgen. Vi fick passa katten, som har besvär med ögonen och dessutom är för gammal. Helen och Martin är i Vietnam, de reser tillbaka till Canberra på fredag. Jag har inte hört mycket från dem, men jag vet att de varit på en båttur i Halong Bay, det ligger lite utanför Hanoi. Helen börjar nytt jobb i Sydney 7 mars. Martin söker för fullt,men jag vet inte om han har fått något ännu. Han trodde han låg bra till efter en intervju. Vi har haft tre bjudningar nu: nyårsafton, trettondagsafton och i lördags. Alla har fått oxfile, så nu är vi rätt trötta på det och längtar efter korv...
Kramisar! Märtha

Boktokig Eva Boström sa...

Japp... böckerna om Baudelaire ska läsas! :) Böcker är nästan alltid bättre än filmer!

Jag hade velat se dig stå där med fiskmannen i köket. Jag hade nog blivit ihjälstressad i det laget, för att inte tala om bilfärden sedan. Och du har lugnet att fota maten. :)

Vilka vackra kartonger. Det är en jättebra gåva! Jag hade tänkt baka till barnens förskolepedagoger men hann aldrig med det. Eller rättare sagt... sköt upp det för länge.