onsdag 17 november 2010

Alla temperaturer

Ok, vi har alla temperaturer i huset. I teorin betyder det att vi i genomsnitt har det ganska skönt och bra. I praktiken är sanningen en helt annat. Det enda rum som är garanterat varmt i alla lägen är tvättstugan (nåväl, de två kvadratmetrarna där tvättmaskinen står då, torktumlaren har vi ju i köket...), där finns nämligen en värmepanna, så hela rummet är VARMT och golvet har värme och tvätten torkar på nolltid (den tvätt som får plats att hängas där alltså). Dit går jag om det är riktigt kallt i resten av huset. Vilket det är ibland. Andra dagar är det varmt och skönt, det eldar på i elementen så att man måste skruva ner dem i botten.

Farmor och farfar sa att de frös så de skakade första natten, i söndags kväll låg J i kalsongerna och sov och jag frågade R vad som hänt. "Han var så varm när han skulle somna", fick jag till svar...

Om inte R var på tjänsteresa skulle jag kräva en utbildning i utjämningsteknik, men idag får jag fortsatt anpassa mig till dagsformen i huset. Det blir bikinitopp upptill och långkalsonger på underkroppen, DÅ bör jag i genomsnitt ha det rätt bra idag.

För er som läste om Malins senaste projekt nedan kan jag berätta att TILL SLUT har jag hittat flera bra hemsidor till henne att använda. Det duger ju inte heller med vilka hemsidor som helst. Redan i 6:an ska de reflektera över om det är en trovärdig källa som ligger bakom och Wikipedia är BIG NO NO på skolorna. Är det likadant hemma? Bara för M att sätta igång och jobba när hon kommer hem.

Karin, Malin ÄLSKAR att göra projekt som dessa, som tur är. Hon gillar också att få hjälp och diskutera med mig om hur och vad hon tänkt sig. L har mer kommit förbi det nu och vill sköta sig själv. Men jag håller HELT med dig, som vi sagt tidigare. Skolor med detta arbetssätt blir verkligen mer ojämlika och alla barn har inte samma chans att lyckas. Tycker nog ändå att denna skolan är klart bättre än förra. Här finns läxhjälp efter skolan och de jobbar mer med projekten på skoltid och får hjälp med bra källor.
Jag är nog ingen superrojalist, men jag är i alla fall klart för vår monarki, så länge de själva är beredda att axla uppdraget. Det är charmigt med den kungliga glansen och glädjen den sprider till stora och små. Är också övertygad om att det är billigare med kungahus än presidenter. Att det sedan är omodernt håller jag helt med om, men känner liksom "vem bryr sig?", de har ju ingen formell makt och gör ett bra jobb. Jag ser betydligt större världsproblem att engagera mig i.

Catharina, så mysigt med shoppping- och lunchdag! Tycker absolut du ska hitta på en frågetävling till nästa helg, om du orkar och har lust. Det blir garanterat uppskattat. Vill du ha tema "Religion under Shang Dynastin" har jag många tips på frågor, ha ha ha ha. Hoppas du får en toppendag!

Tack vare barnen har jag sista dygnet lärt mig:
  • Gräshoppor kan höras på flera hundra meters avstånd. Det är som om ni skulle kunna höra mig sjunga på 15 mils avstånd och TROTS mina mycket starka röstresurser (inte när det gäller sång dock), lovar jag att det inte skulle fungera. När tvestjärten ömt tagit hand om sina ungar och är så utsliten att hon lägger sig ner och dör, så äter ungarna upp henne innan de ger sig ut i världen.
  • Shang dynastin (även kallad Yin) var den första riktiga kinesiska dynastin. De var för tiden världsledande inom bronsgjuteri och slaveriet var utbrett. Då kungar dog offrades levande hundar och slavar som fick följa med kungen i graven.
  • I Indiska familjer tillåts inga tonårsromanser, absolut inte med svenska tjejer i alla fall, så när de uppdagas tvingas man göra slut.
Vad har du lärt dig idag???

Onsdag går jag ut och vankar... No, no. Det är faktiskt redan slut på latdagarna och stressen har infunnit sig igen. Bäst jag sätter fart.

                                                                            Ingrid

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
I dag har jag lärt mig att öppna bensinkranen på min motorcyckel.
Ha en bra dag
Hälsar
Tor.

Anonym sa...

Nu har jag läst om hela helgens begivenheter. Åh, vad ni verkar haft roligt! Det där i Covent garden verkar spännande. Och Sofia och Lina är också så söta. Jag kan förtså, att Johan saknade dem, du vet väl, att din farmor sa:"det är som om åskan slagit ner, när de har åkt." Då var det tyst i Lätthult. Kram! Märtha

Karin sa...

Åh, nej, det där med indiska romanser som avbrutits låter bara för sorgligt! Hoppas att hjärtat inte är alltför illa tilltygat.

Idag har jag lärt mig en massa som jag hade glömt om sagoväsen såsom Skogsrået och Näcken, för det har Malin som tema i skolan just nu. På jobbet har jag lärt mig hur man formatterar snyggt i xml-filer för att det ska se proffsigt ut när man kör vårt program.

Kram från Karin

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Jag håller med om det där med värmen. Första natten hade vi tjocka strumpor och kläder på oss ändå frös vi. Efter ett par timmar blev det för hett.Men faktiskt var det så att när vi var hemma alla 11 så var det en behaglig temperatur.
Alla romanser som avbryts är sorgliga men hon har många härliga år framför sig.
Idag har jag lärt mig en ny lek av Sofia.
Vi arbetar först, skriver på datorn, packar varsin väska som vi sätter på bandet och sedan sätter vi oss i planet och flyger till London.
Då har Sofia plötsligt 2 roller varav l är att vara pilot.Sedan går vi på restaurang och klär oss fina i mina gamla Anna-modeller.
Lina klappar mig på kinden och säger ömt:
Hur är det lilla gumman?
Lina har fått penicillin idag.
De har fått se alla bilderna och de tyckte det var så roligt.Ja vi hade jättekul i London.
Kramar från Britt

Boktokig Eva Boström sa...

Det är svårt med källor på internet! Det är svårt som vuxen med!

För att få inlägget att hoppa upp så ändrar jag datum på det!

Vad jag lärt mig idag? Tja, att tiden fortfarande inte räcker till och att min dotter kan läsa lite svårare ord nu.

Catharina sa...

Skrattar när jag läser om temperaturerna i ert hus och tänker på när jag hälsade på min kusin på Gotland första gången. Hon berättade att det var kallt i huset så vi skulle ta med varma kläder. Det gjorde vi! Jag hade flera lager kläder på mig och ändå frös jag...

Jag kom iväg lite sent till Burlöv. Fick först agera taxi till systerdottern som behövde hem och byta kläder... dom har elevens val på alla skolor denna veckan och hon skulle spela in film och skullle ha samma kläder som igår. Skönt att ha en moster som "alltid är hemma" ;o)

Jag hittade presenter till kalasen, Kitty-kalender till Moa och så några värmeljuslyktor... men dom har jag gömt för Lars tycker att vi redan har huset fullt med ljuslyktor (förstår inte alls vad han menar!!) men byxor till mig och ny stekgryta står kvar på listan = jag måste snart åka till Burlöv igen!

Sofie och jag hade en supertrevlig lunch och håller för fullt på att planera för vår kommande PM-klubb. Just nu funderar vi på om vi ska vara fler än två i klubben ;o) I vår PM-klubb ska vi spela tennis, ha bokcirkel och julfest... ja, det är väl så långt vi har kommit!

Har fortffarande ont i halsen... jag hoppas att det inte är halsfluss och att det går över innan lördag för då ska jag till Eslöv och fira att deras klubb fyller 50 år... på min födelsedag (som dock inte är på lördag).

Ikväll har vi börjat jobba lite med bibeln i min samtalsgrupp (katekumenatet) och det var spännande! Först fick vi information om bibelns historia och uppbyggnad av världens bästa präst och sen började vi själv läsa och tolka texter. Jättekul! Några läste samma text, men tolkade den helt annorlunda. Vi hade så trevligt och tiden gick för fort och vi slutade lite för sent... Men det verkade inte som om någon var ledsen för det.

Gonatt, sov gott! Kram Catharina

Astrid sa...

Igår tyckte jag inte att jag lärt mig något särskild. När jag gör iordning för att gå och lägga mig lyssnar jag gärna på radion Karlavagnen och då var det att man fick ringa in och fråga olika saker om allt möjligt. Så visst lärde jag mig om t.ex hur spindel förflyttar sig över en väg på 4 meter och olika sätt att väva nät. Skillnad på hundar och katters sätt att dricka, hur hundarna använder tungan som slev och slevar in vatten i munnen och skvätter runt omkring på golvet(visste jag redan). Katten vidrör endast ytspänningen på vattenytan får in lite i munnen åt gången och när det finns tillräkligt mycket så sväljer den. Därför ett mycket elegantare sätt att dricka. Tungan har också ett mönster så att detta är möjligt.
Alltså lär man något nytt varje dag, men det var intensivare när barnen bodde hemma. Tillsammans med dem utvecklas ju även vi
Ha det så gott!
Astrid