måndag 1 november 2010

Lillasyster och kusiner på besök


Glada kusiner på väg till London.
Nu har min syster och hennes två döttrar åkt hem. Svisch, så var det besöket över. Det går alldeles för fort!

Vi har i alla fall haft bra dagar tillsammans så nu får vi glädja oss åt minnena av dessa...

Det var alltså min lillasyster och hennes två äldsta barn som tagit sig hit. Med tanke på att de är riktiga hemmamurvlar är vi glada och hedrade över att de kom. Pappa och lillebror lämnade de hemma, Londonlivet är inget för dagiskillar... och enligt rapporterna har de haft det SÅ bra på tu man hand med en riktig grabbhelg.

De hade sällskap till London med en kollega till Kerstin, denna och hennes man har två söner som bor här, så det var ju lyckat att de kunde åka ihop. Efter flygbussen skildes de åt och jag hämtade våra gäster på närmaste tunnelbanestation torsdag eftermiddag. Detta är i samma by som våra barns skola, så vi passade på att ta en tur förbi där så att de fick se den. Plötsligt kom Johan gående med hela sin klass och han blev ganska överraskad av att se oss på plats.

När alla barn kommit hem med olika skolbussar var det ett kärt återseende hemma hos oss. Rikard var på Irland och kom inte hem förrän senare på kvällen. Kerstin och jag åkte och handlade mat, på så sätt fick vi chansen att prata lite ostört.

Linnéa och Kerstins äldsta flicka Erica, har alltid varit tajta. Malin och kusin Jenny har hittat varandra mer på senare tid och Malin hade verkligen längtat SÅ mycket på att Jenny skulle komma och de har hängt ihop hela helgen.

Fredag var skoldag för våra barn, så vi andra gav oss in till London. Vi hade planerat att göra sådant som våra barn redan gjort. Kerstin har varit i London förut för MÅNGA år sedan, men för kusinerna var det första gången.

Vi började med en tur i London Eye, då ser man Parlamentet och Big Ben på köpet. Sedan tog vi oss till Rainforest Café för lunch. Det var fullbokat på nätet, men de har alltid bord för de som kommer förbi, så det var inget problem men vi var många som var i samma situation. Lång kö alltså, men de hanterade det med den äran. Massor av personal och när vi väl fick bord var det lugnt omkring oss (förutom alla gånger vi skulle sjunga för någon vid ett annat bord som fyllde år, vilket var 3-4 gånger). Jag tror kusinerna tyckte det var en kul upplevelse att komma dit och maten var BRA. Jag brukar inte vara särskilt imponerad, men nu tog båda vi vuxna fisk och de rätterna var super.

Efter lunchen bar det iväg till jättebokhandeln Waterstone (där ringlade långa köer ut från butiken då någon X-factor deltagare var där och signerade sin bok....), leksaksaffären Hamley's och någon annan butik. Därefter full fart hemåt. Man hinner inte så mycket som man tror och hoppas, på en dag....

Det var fredag kväll och som jag skrev i förra inlägget väntade Rikard med maten och våra nya "grannflickor" var hemma hos oss och hade skoj. Kvällen blev skön med tid för prat och barnen tittade på film. Jenny har fått dille på SIMs och vi hade ett SIMs hon ville ha (SIMs Pets), så det har hon och Malin ägnat sig åt varje ledig stund. Johan har också suttit med dem en hel del och det har gått hur smidigt som helst med tre framför en dator!


Lördag delade vi upp oss. Kerstins viktigaste mål här var Naturhistoriska museumet. Barnen vill inte bara fara runt utan vill ha tid hemma att leka också. Alltså blev det så att Kerstin gav sig iväg med Erica och Linnéa. De båda senare gick för sig på museumet och Kerstin gick för sig. Självklart tyckte tjejerna det var jättekul och alla fick se det de var mest intresserade av. När de var klara åkte de till London Dungeon, vilket Kerstin och Erica tyckte var en besvikelse. De tyckte inte det var alls så skrämmande som de trodde och då var det ändå Halloweenhelg. Kön dit in var dessutom oändlig, 1,5 timme, så Kerstin hann läsa 200 sidor i sin bok. TUR att hon hade med en bok!

Hemma lekte barnen inne och ute, de gjorde SIMs på datorn och Rikard åkte med Malin och Jenny för shopping i High Wycombe, de har samma intresse dessa båda. Jag och Johan stannade hemma, för J ville absolut inte shoppa, han ville vara hemma och hittade något i garaget som han tog in och lekte med LÄNGE. Jag skrev det förra blogginlägget och fick ett tyst sammanbrott när allt jag skrivit gick upp i rök och jag fick göra om det från början, så det var mycket tid som låg bakom det inlägget.

Rikard och Johan gjorde en fin Halloweenpumpa enligt Johans ritning:

Det var ju Halloweenhelg och vi har vant oss vid att fira det de senaste åren, men här hände i princip ingenting på skolan. Det enda som gjordes var att lower school barnen fick ta med sig Halloweenkläder att byta om till efter lunchen och det var restriktioner på vad de fick ha på sig och med sig. Inga "vapen", inga masker eller saker över huvudet. Johan som hade tänkt ha något i handen fick alltså inte ha det och den svarta Harry Potter kåpa han tänkt ha funkade inte heller. Jag tror den hade varit ok, men det trodde inte J så han bestämde sig för att köra sina vampyrkläder från förra året och verkade nöjd med det. Malin började ju planera redan i augusti vad hon skulle vara utklädd till på Halloween i denna skola, men det blev inget alls av det. Jag tror att hon var lite besviken, men eftersom vi hade gäster försvann det lite ändå.

American Women's club arrangerar ett Halloweenfirande så tillvida att de kör en "Baklucketrickortreat". Det betyder att alla som vill samlas på en plats med sina bilar och så öppnar de bakluckorna och pyntar dem riktigt halloweenigt och sedan går barnen från bil till bil och säger Trick or Treat. Vi hoppade över det i år med tanke på att vi hade gäster.

I alla fall så gjorde vi ju en pumpa och så dukade vi på temat till middagen, så det var riktigt fint här när Kerstin & Co äntligen kom hem vid kl 20.

Bixten gör att det ser ut som dagsljus men det var mysbelysning i verkligenhet.
Efter middagen hade Rikard förberett en överraskning. I brasrummet hade han Halloweenpyntat och så hade han köpt skräckmusik. Alla barnen blev insläppta till soffan:

Vad/vem skrämmer barnen så här???

Jo, den fule, vite mannen:













Oj oj oj, sedan var det så sent att det inte hanns med vare sig TV eller godis, till någras lättnad (vi har en del kvällströtta barn i gänget) och till andras besvikelse. Ingen nämnd...

Nu tror jag att jag sparar resten av rapporten från besöket till ett nytt inlägg.

Karin, så fint ni fått till det i Katas rum!

Britt, nej jag överraskade mig själv genom att få till ett inlägg när de var här, men som sagt fick jag skriva det TVÅ gånger och då var jag INTE glad. Så mysigt med Sofiabio! Ja, jag tror stenhårt på att de behöver göra något själva ibland och få hela uppmärksamheten. Karin tipsade om någon bra film med ugglor som går nu. Jag är sugen på att se den med Johan. Han behöver också något själv snart :) . Bra att du redde ut det där med husförsäljningar för Sofia :) !

Catharina, smart att bjuda in en kompis :) ! Kul och smart på en gång. Och nu är ensamheten över för denna gång. Vilka lydiga barn du har som väntar i flera timmar på att sätta på dator och TV. Jo, jag tyckte verkligen att Sydafrika var sevärt och det hade du säkert tyckt också..., men allt behöver ju inte ske NU.
Kul med jobberbjudande! Det hade jag hoppat på. Kul med ett tidsbegränsat avbrott och du kommer hinna med julfixet ändå. På ett annat sätt, men tillräckligt bra. Go girl!

Kram Ingrid

3 kommentarer:

Catharina sa...

Vi har (som tur är! )inte fått någon påknackning nu vid Halloween... skönt eftersom vi varit själv och M tidigare år varit rädd för dom läskiga maskerna.

Det blev jättetrevligt och jättesent igår! Vi hade sååååååååååååå mycket att prata om. Vi har inte setts "själv" på länge. Imorse hade jag bjudit hit en "ny" väninna på fika kl 9. Helt plötsligt kändes det jättetidigt, men det blev också mycket trevligt!

När alla hade gått ringde jag L som var tillbaka i Sverige och han kommer hem nu när som helst. All min energi har gått åt till att hålla allt flytande under veckan, så jag hade absolut ingen idé om vad vi skulle äta till kväll. Han fick önska... det blir korv och mos!

Ja, det lutar nog åt att jag tar jobbet... ska först prata med Lars om det. Tiderna kommer att vara ca 9.30 - 14. Hon som har tjänsten är ledig varannan fredag och det är ju bra. Lite enkelt kontorsjobb med att svara i telefon, göra utskick och serva övrig personal. Så det är ju uppgifter som jag kan :o)

Dags att hänga tvätt :o) imorgon ska vi packa och på onsdag åker vi till Lalandia. Det ska bli riktigt skönt! Inte solsemester som jag drömde om, men några dagars avkoppling!

Kram Catharina

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Trevligt att se er sitta runt bordet, som var med även i Danmark,duken kände vi också igen. För att inte tala om tavlan som ni fick i bröllopspresent av Tulla och Lindy.(De är väl så). Jag tycker att att ni alltid står i kö vad ni än ska göra, äta, handla museer eller andra aktiviteter.Det är bra att du har undersökt så mycket innan vi kommer. Jag var inne på Googles och kollade museer och det var så många så jag orkade inte se på alla.Men för närvarande är det fortfarande Tate Modern som gäller.
Vi har varit många gånger i London men aldrig upplevt köer men senaste gången var för 15 år sedan.Tråkigt när allt försvinner som man har skrivit.
Rikard kan inte se skräckinjagande ut.
Kramar från Britt

Karin sa...

Jag skrattar gott åt "hemska" Rikard! Han får göra en total makeover om han ska kunna skrämmas! Men barnen ser rädda ut så rösten kanske var fasansfull i alla fall!