torsdag 18 november 2010

Matimport från Danmark


Nu importerar vi inte bara mat från Sverige, nu måste vi importera från Danmark också :). På alla ställen hittar man några favoriter som man saknar eller som bara påminner dig mycket om en underbar svunnen tid.

Rikard kom igår hem från en tur till Århus (bara att han får åka dit med jämna mellanrum gör alla oss andra gröna av avund). Med sig hade han en låda mat (nåja, ätbara saker i alla fall) som fick flera i huset att skrika av glädje :) .

Ingen dansk jul utan äbleskivor. Linnéa och Johan älskar dem!

Franzbrödbullar, inte sådana med hård yta som hemma utan mer mjuka som källarfranskor men ändå med frön på. Alla barns favorit och lyxigt mellanmål vissa dagar i DK.

KIMs Ostepops, OLW har inte en chans i mina ögon. Dessa smälter i munnen och är bara mina favoriter helt enkelt.

Pandagodis (jag vet att det inte är danskt utan snarare tyskt, men vi åt det i Danmark). Linnéas favoriter.

Tivolistänger. Johan och Malins godis.

Haribos Pepitokulor upptäckte jag som student i Lund då jag turade till DK. Vuxengodis här hemma.

Toms Slik. Rikards favoriter.

Yummie, yummie, till alla som sagt var....... Tack Pappa R!

Ingrid

Inga kommentarer: