måndag 29 november 2010

Det är JU så lätt hänt

Jag har en dålig vana att ta till ett "ju" stup i kvarten när jag skriver. Det är ju ;) ett sätt att mjuka upp det man skriver lite, men man kan ju inte upprepa sig i all oändlighet. VARJE gång jag skrivit en text måste jag ju gå tillbaka och stryka hälften av alla "ju" som smugit sig in. Annars skulle det ju bli olidligt att läsa vad jag skriver.

Den kanske inte är riktigt samma sak, men jag brukar också få lägga till ett antal kommatecken i mina texter vid genomläsningen, annars blir meningarna hopplöst långa och svårförståeliga.

Har ni några dåliga skrivvanor?

Nu måste jag i säng. Ska upp klockan 5 och köra L's kompis till flygplatsen. Är lite orolig då det ska blir nollgradigt och vi här inte har några vinterdäck. HOPPAS att de saltar??!!

Natti, Ingrid

5 kommentarer:

Catharina sa...

Haha, visst har jag skrivvanor eller ovanor...

Men mitt största problem är att jag oftast inte läser igenom vad jag skrivit och då kan det ju bli lite tokigt ibland.

En annan ovana är att antingen skriver jag för lite och då förstår man inte vad jag menar eller så missuppfattar man mitt budskap. Annars skriver jag alldeles för mycket för att jag vill förklara så mycket runtomkring det jag vill berätta, och då tröttnar kanske mottagaren och tycker att jag kan komma till det jag vill.

Jag brukar också smyga in små ord typ dina ju, men just nu kommer jag inte på vilka ord det är jag brukar stryka dom gånger jag läser igenom min text.

Nu ska jag betala räkningar... sortera papper... och sen måste jag nog gå ut och skotta snö så att jag kan få brev i min brevlåda idag... Shit vilken snöstorm vi har här idag.

Kram Catharina

Karin sa...

Jag märker att jag gärna upprepar ord och det retar jag mig så på hos andra. Däremot är jag bra på att sätta ut komman; nästan för många ibland.

Sommardäck - det märks att du bor någon annanstans! Hoppas att du har nån webkamera och ser hur vi har det... t ex denna från Alnarp http://se.webcams.travel/webcam/1261046991-V%C3%A4der-Alnarp-kantoor-Alnarp

Kram fr Karin

Anonym sa...

Ingrid! "Ju" ligger i släkten! När jag läser igenom mail jag skrivit, får jag alltid ta bort "ju". Ordet har ingen egentlig betydelse, texten blir mindre pratig, om man utesluter "ju". Det får du (ju) hålla med om! Märtha

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Jag använder också både ju och så och är överhuvudtaget lite slarvigare när jag är här inne på webben och skriver .Det är lite talspråk över det hela. Inte så högtidligt.
Behöver ni aldrig ha vinterdäck? Just nu är jag jätteglad för mina.Hoppas att Rikard har kommit hem utan större problem. Kramar från Britt

Tara sa...

:) I have a smiley face problem. :) I put them everywhere! :) ...and exclamation marks... :) I use them way too much!! :)