tisdag 23 november 2010

Våra poetiska barn

Jag hoppas att ingen läste "Våra patetiska barn" när ni läste rubriken?! ;)

Johan hade poesivecka i skolan för någon vecka sedan och nu har vi fått hem en del verk från dess. Bland annat har de skrivit dikter utifrån följande modell:

I am:
I see:
I hear:
I feel:
I taste:
I smell:
I am:
I wonder:
I worry:
I dream:
I hope:
I am:

Johans dikt blev då så här:

I am a reader.
I see words and pictures.
I hear my brain read.
I feel the smooth book.
I taste my dry lips.
I smell the warm air.
I am a reader.
I wonder if I will ever read more then my parents.
I worry about if my books will ever be destroyed
I dream about a house full of books.
I hope I will be a writer when I get big.
I am a reader.

Jag tycker den är jättebra och säger en del om hur han tänker, eftersom jag som förälder kan se varifrån han fått en del av sin inspiration. Det var en bra mall för att lätt kunna få ihop en dikt. Det tyckte Malin också, som direkt ikväll satte igång och skrev fem dikter utifrån samma mall. "I am an actress, thinker, in a very good family, writer och pilot. Jag har valt ut en att visa här.

I am in a very good family.
I see happy people.
I hear laughing people.
I feel joy in people.
I taste chocolate.
I smell the smell of my mom.
I am in a very good family.
I wonder if a family can get better then mine is.
I worry about if something bad will happen.
I dream of a fun day with my family where everyone is happy.
I hope our family will stay this good forever.
I am in a very good family.

Vilken kärleksförklaring! Och visst är det så typiskt och roligt att det enda som bryter det logiska temat i dikten är chokladen som plötsligt poppar upp från ingenstans. Kan bara komma från en tjej som redan som 5-åring sa "mamma jag önskar att jag kunde SIMMA i choklad" :) .

Britt, vilken bra idé att jag kan ta med Gü Cheesecake hem till jul! Det gör vi. Har ni redan ätit upp de du köpte ;) ? Hittills tycker Johan det är så kul att vara Star of the Week och ikväll påminde han mig om att jag MÅSTE skriva ett brev till honom. Jag känner pressen... Förstår verkligen att du saknar att ha IKEA så nära som förut!

Karin, absolut Star of the Week på jobbet vore väl toppen!!! Jo, sedan ni var här håller jag lite koll på Katas blogg, men hon kanske tycker att det är öken om jag skriver något till henne, ha ha. Inget roligt alls med taskiga kommentarer och visst häpnar vi vuxna över att tonen måste vara så rå, men hon bemöter det bra tycker jag.

Märtha, SÅ bra hon har det i Australien! Alla som inte skulle vilja ha 27 grader och grillkväll nu, räcker upp en hand...... Precis, jag ser inga händer i luften! Hoppas rusket hemma lägger sig snart och att det istället blir vitt och fint. Lite julstämning är ju inte fel. Lycka till med barnvaktandet imorgon!

Nu GÄLLER det att få ihop det där Parent letter som Johan ska ha med sig imorgon. Trodde R och jag skulle glögga loss och göra det tillsammans, men han fick flyga till Irland med kort varsel i eftermiddags.

Full fart!

I natten, Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

Åh, så fint skrivet, av både Johan och Malin! Jag tror att de båda har full koll på verkligheten - Johan är garanterat en läsare som kommer att ta efter er och läsa massor, och Malin, visst har hon rätt att hon är lyckligt lottad att vara född i en så varm och kärleksfull familj. Ljuvligt att få det på pränt!

Nä, jag tror bara att Kata är glad för lite vuxencoachning! T o m jag skriver där ibland men anstränger mig för att inte skriva för mycket, eller att länka mig där.

Ler åt Britts kommentar om IKEA igår - även vi var där igår och åt köttbullar - och nu är det vi som gläds åt att ha det nära...

Nu är det alldeles vitt där ute och jag får ta bilen ännu en dag.

Visst skrev jag mycket igår - försökte göra ett inlägg tidsinställt men misslyckades. Får fråga Kata.

Kram fr Karin

Catharina sa...

Fantastiska dikter!

Just nu önskar Hugo att han var född i en annan familj! Jag fick en I-phone igår och jag vet nästan inte vad det är och jag har inte önskat mig någon... och han som verklig vill ha en, vet vad det är och vet hur den funkar, han har inte fått någon. Orättvist!

Och så hade jag gått upp och duschat utan lov. Man ska ligga kvar i sängen när man fyller år, så det var hans dag som blev förstörd och inte min...

Jaja, vi åt kakor på eftermiddagen och på kvällen blev han bjuden på tårta på kyrkan så han somnade glad ;o)

Kram Catharina

Boktokig Eva Boström sa...

Vilka underbara dikter!!!

Det låter som din tjej är släkt med mig! ;) För det skulle ha kunnat vara något som jag hade sagt! Jag ÄLSKAR choklad!!!