tisdag 16 november 2010

Alla Franzar har åkt till London


Sång till Farmor & Farfar 75 år
Mel: Den ”riktiga” Här kommer Pippi Långstrump

Nu ska vi fira Franzar, tjolahopp, tjolahej, tjolahoppsan-sa.
Nu ska vi fira Franzar,  vi sjunger Hipp Hurra.

Nu är vi i London, alla Franzar har åkt till London,
Vi säger Yes och Thank you, för det gör man faktiskt här.
Äventyr hela dagen, passar bra i båda lagen.
Men nu ska vi fira, dem vi alla här har kär.

Ovan är helgens alla gäster fångade på bilder tillsammans med våra tre barn.

Rikards bror med familj anlände med flyg fredag lunch. Eftersom jag inte tyckte R skulle gå från jobbet tidigare igen, så bestämde jag mig för att göra min premiärkörning till Heathrow. Det gick hur bra som helst. Tydliga skyltar och bra parkeringar. (Det var klart svårare att hitta hem än att hitta dit...) ALLA plan var dock lite försenade, 20-30 min, så jag han med lite flygplatsshopping. Som det matmonster jag är, hamnade jag på M&S delikatessavdelning och VEM kan motstå dessa otroligt fina desserter???


Inte jag!
Hoppas att alla mina gamla kollegor tittar och njuter. Visst vill vi ha sådana här läckerbitar i butikerna hemma också!
Notera den bedårande söta lilla skeden som medföljer!
Med mina erfarenheter kan jag inte låta bli att fundera över hur den här produkten fungerar att köra i en effektiv produktion...

Och JA de var lika goda som de ser ut!

Nåväl, jag var ju på flygplatsen och väntade på släktingarna. Till slut kom de och just då hade jag fastnat i blicken på några andra återförenade släktingar, så jag höll nästan på att missa dem, men det ordnade sig såklart och vi åkte hem för lunch. Farmor och farfar hade förberett och röjt huset. Jag tror kusinerna tyckte det var lite konstigt att se farmor och farfar här, men alla var glada och vi hann knappt få i oss lunchen innan våra barn kom hem från skolan och sedan hämtade jag R på jobbet och så var hela klanen Franz tillsammans.

Sofia delade ut presenter till alla. TACK! Perfekt anpassade för var och en. Undertecknad fick "loose tea" som jag ska premiärnjuta idag.


Resten av kvällen var inget inplanerat då kusinerna självklart ville leka, leka, leka och vi vuxna prata och uppdatera oss på ditt och datt. Barnen byggde en populär koja av flyttkartonger och hade picknick med fredagsmys i brasrummet:


Vi var väldigt hemlighetsfulla med våra planer för lördagen inför jubilarerna och de "kördes" i säng vid 23 för att vi andra skulle kunna göra de sista avstämningarna. Farfar var rätt cool, men farmor försökte lura ur oss lite information med jämna mellanrum, dock utan större framgång. Hennes egna resonemang kunde gå så här: "Daniel och de blir nog väldigt besvikna om de inte får komma in till London när de är här." Ja, men Daniel har godkänt planerna för dagen, svarade jag. Efter torsdagen i London: "London är ju verkligen ingenting för Daniels familj med små barn, det är ju bara jobbigt." Ja, men det beror lite på vad man gör, för det finns ju något som passar alla åldrar, kontrade jag, mån om att hålla alla alternativ öppna. :)  Visst är det KUL med överraskingar!

Väckning kl 7 för andra och tredje generationen Franz. Här finns ju så många fina färdiga tårtor så vi kunde inte låta bli att ta chansen att köpa en vid detta tillfälle. Man fick själv dekorera den med stjärnor och så satt där små ljus med bokstäver som bildade Happy Birthday. Trots att det inte var kylvara och lång hållbarnhet, så smakade den väldigt gott! Undras hur mycket konserveringsmedel och dylikt de fyllt den med...

Kusin Lina med tårta och ballonger.
Så tågade vi alla nio in i gästrummet och väckte jubilarerna med en sång jag skrivit. Ovan såg ni inledningen på sången och sedan följde 5-6 verser till. Melodin var given. Då L var liten köpte farmor alla Pippi-filmerna och sedan har alla barnbarn sett dem framlänges och baklänges då de varit där och hälsat på. Det är "riktiga" Pippi, som farmor poänterat MÅNGA gånger. Det betyder såklart Inger Nilsson, medan tecknade Pippi varit totalförbjuden.

Jubilarer!
Sedan var vi igång. Under frukosten fick alla instruktioner om dagens aktiviteter. Först blev vi indelade i två lag, för vi skulle tävla i en skattjakt genom Covent Garden. Rikard hade förberett allt helt perfekt. Han hade hittat uppgifter på nätet och gjort en del själv, provgått rundan och kollat alla svar. Vi fick var sin ryggsäck med viktig information och material samt lite proviant. Efter frukost och tårta körde vi två gånger till tunnelbanan. Mitt lag åkte sist, så vi tjuvstartade med några uppgifter i huset. Här är Lina inpackad i papper:

Hon tyckte inte det var alltför kul, men det gav 10 p :) .

Jag skrev en limerick som också gav 10 p. (Det gjorde farfar i andra laget med. Tuffa motståndare.)

Vi följde en karta genom gator och gränder i Covent Garden. Här fanns mycket fint och roligt att se överallt, men tävlingsinstinkten tog över ibland så att vi kanske inte alltid hann njuta av det vi passerade, men nu hittar vi tillbaka en annan gång om vi vill. Här är några bilder från vår tur:

Frisör i en gränd

Malin+Lina= Lag MaLina



Lag


Mysig gränd. Notera tallrikarna på väggen till höger.
 
Underhållare i Covent Garden
Med skräckblandad förtjusning gick Sofia fram till "Silvermannen" när han kastade svärdet till henne.
Båda lagen samlades för lunch på alla barns favoritrestaurang Rainforest Café. Vi delades upp på två bord som stod bredvid varandra.

Ett lag i djungeln.

Liten Sofia med stor hamburgare.

Godaste vuxenrätten: Sea Bass med Mangosalsa.

I Malins famn vågade Lina klappa den vilda och högljudda gorillan.
Mätta och glada styrde vi kosan till "världens största leksaksaffär" Hamley's. Ett paradis våra barn längtat efter att få visa småkusinerna, men ACK så mycket folk det var där OCKSÅ. Har folk lov, semester och pengar HELA tiden??

Nåja, Lina hittade i alla fall vad hon ville ha till julklapp:

Och Sofia njöt av alla "demonstrationer", hon fick fina naglar, såg trollkarlar, olika sätt att pyssla och måla etc etc.





Efter det här åkte första bilen hem full av barn. Alla killar och L gick till Apple butiken för att Daniel skulle hinna kolla lite.

Hemma klädde alla upp sig och sedan bar det av till grannbyn där vi beställt bord och skulle äta middag.

Vi hade spanat in menyn redan hemma så alla visste vad de ville äta och förrätten kom in enligt plan. Tyvärr beställde vi inte huvudrätten samtidigt, så när vi skulle göra det hade stället invaderats av hungriga gäster så vi fick vänta rätt länge på maten. Jag tror farmor var mest stressad över det, men alla barnen var glada och nöjda och vi hade massor att prata om så det var inte så farligt.

Som ni alla vet älskar jag att fotografera matbilder och så även denna dag så här kommer ett  urval av rätterna vi stoppade i oss på restaurangen.

Rikards förrätt

Min paté. Jag har varit galen i paté så länge jag kan minnas.

Linnéas Ceasarsallad

Min FANTASTISKA Surf'n Turf!
Daniels Rumpstek
Nu tror jag ni är duktigt hungriga!! Det åts en del efterrätter också, men då körde jag hem trötta barn, så det finns inga bildbevis på det. Det är bara jag som envisas med att fotografera mat när vi är ute.

På restaurangen fick vi också skattjaktens upplösning och Lag Malina bugar, höjer på hatten och gratulerar det andra laget som gick vinnande ur striden. Med Lennart i laget kunde det nog inte sluta på annat sätt, då han vägrar lämna en uppgift om han inte klarat den. MEN de började en halvtimme före oss och kom i mål  en halvtimme efter, så med en dåres envishet hävdar vi att det är HELA förklaringen, ha ha.

Barnen hittade skatten under stor glädje:

Dessutom hade vi tagit med oss lite nytt pyssel för barnen att syssla med under kvällen och det tyckte faktiskt både yngre och äldre respektive tjejer och Johan om.

Maria, jag tror det blir succé hos de dina med :) .

Johan gör en tennisspelare.
Glada och mätta åkte vi hemåt i natten och alla somnade snabbt och lätt efter en underbart rolig dag. Eftersom vi var hos oss var det naturligt och lättast för oss att planera mycket av aktiviteterna och det är väldigt kul när alla är så positiva och med på allt man gör eller kommer med andra idéer som bara gör helheten ännu bättre. Mest positiv av alla i HELA Franz-gänget är min svägerska Anna. Hon ser positivt på ALLTING och behåller lugnet när alla vi andra börjar hetsa upp oss. Världens bästa lugnande effekt faktiskt! Jag tror hon heter Stay Cool som andranamn :) .

NU trodde ni att jag äntligen skulle avrunda detta inlägg, men ni kunde inte ha mer fel. Jag tänker klämma in hela tjottaballongen av det vi gjorde, så nu ska jag avsluta med söndagen. Det kommer att gå hyfsat fort, men ni får hoppa över om ni håller på att somna eller håller på att hungra ihjäl eller så.

Vi hade lite planer för söndagen men alla skulle åka hem på kvällen och barnen var nöjda med att bara vara hemma, så det blev vad vi gjorde. Skön promenad för de stora. Lekplats för de små.

Bad i badkar, fika, cirkusföreställning, middag och lek några sista timmar.
Sofia i kojan.
Fikadags!
 

 
Världens starkaste tjej!

SÅ jag avslutar inlägget som jag började med "Pippi" :)) .

För söndag kväll återstod bara att köra först Daniels familj till flyget och några läxor och timmar senare farmor och farfar. Oj, vad tyst och tomt det blev! Alla gick till sitt och jag undrade nog lite var Johan tog vägen, men tänkte inte så mycket på det. Plötsligt kom han dock utkrypande ur flyttkartongskojan och grät "jag saknar dem!!". Läxor smäller inte vidare högt jämfört mot släktkalas!

Kom snart tillbaka Franzarna!

Märtha, ja visst är vi helt normala ibland, ha ha. Så roligt att pojkvännen mailar själv direkt till er, trots att ni inte ens har träffats (för det har ni väl inte?). Hoppas att ni snart får chansen att se honom IRL.
Just nu är det ingen som är förkyld här, men annars har det kommit och gått här med. KRYA på dig!

Anna M, jag försöker slå en signal ikväll!

Mot skolan för Sports Award.
Ingrid

4 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Så trevligt ni verkar ha haft det! Vilken kul idé med skattjakt.

Var hade du hittat pysslet till barnen?

Karin sa...

Vilken rolig överraskningsfest! Vilken ynnest för era släktingar att få komma till så väl förberedda festarrangörer!! Allt såg roligt och gott ut! Och vad duktiga ni var på att hålla hemligt!

Kram fr Karin

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Jag är fortfarande kvar i London. Tänker mycket på allt roligt vi hade.När du hade kört hem barnen från restaurangen missade du en rolig replik från Anna. Hon sa att hon trivdes så bra på rest. därför att den påminde henne om stallet.Pysslet var verkligen populärt.Jag har glömt var du hade köpt det.Ska visa bilderna för Sofia och Lina i morgon. Tyvärr är Lina sjuk igen.Kramar från Britt

Catharina sa...

Wow va kul ni verkar ha haft!

Jag älskar aktiviteter typ skattjakter. Men hinner/orkar inte/kommer inte på när det är dags för kalas.
När vi har kompistillställningar med gänget så brukar vi ha frågetävlingar och vi ska vara hos oss nästa helg, så jag ska kanske klura ut nåt skoj till det?!

Nu ska jag köra till Burlöv för att fixa presenter till helgen, barnen ska på kalas. Och så vill Moa ha en Hello Kitty adventskalender. Och jag behöver nya byxor. Och min allra bästa halvgryta är kass. Och så ska jag äta lunch med Sofie, PM-tjej.

Dags att packa plånboken och köra :o)

Tack för trevlig läsning om er Franz-helg!

Kram Catharina