lördag 20 november 2010

Néa fixar maten

Néa som inte brukar gilla att stå i köket lagar nu mat en gång i veckan. Det är perfekt för hon väljer mat som inte vi vuxna alltid tänker på. I veckan serverade hon ugnspannkaka, något som jag älskar, men som vi inte haft på åratal för att framför allt Malin sagt att hon inte gillar det. Nu fick M och J glatt mumsa i sig och det gick ju ganska bra.


Linnéa har upptäckt att en av hennes närmsta kompisar också lagar mat hemma en gång i veckan, så de kan hjälpas åt att hitta på. Perfekt, sa jag, då behöver ni ju bara hitta på en rätt varannan vecka och så lagar ni samma sak. L menade dock att de hittar på tillsammans och de har ganska kul när de gör det.

Ikväll har L bjudit hit en kompis och erbjöd sig att fixa maten till alla barnen för vi vuxna ska gå på restaurang... Kanske slutar det med att Antiköksnéa blir Kocknéa :) .

TACK för maten Néa!!

Måste också berätta det roliga att när jag tipsade om att ni kunde vinna en bok hos "Boktokig" så gick Astrid in och tävlade. Astrid, en av våra grannar hemma (kallar er så även om vi nu sålt huset :) ), som alldeles nyligen startat en blogg, så att vi kan få veta lite om hur det är på vår gata i Sverige, och tror ni inte att hon VANN. Så kul! Grattis Astrid! Hälsa alla därhemma, som du vet tänker vi mycket på er.

Britt, du har nog rätt att man bryr sig lite mer om varandra i mindre samhällen! (Fast mammas tanter har ju varit utspridda över landet :) ). Jag tycker ju ni var helt fantastiska med farmor, hennes sista år. Hur ni bestämde att gå dit var sin dag i veckan istället för tillsammans så att hon fick fler besök. Och hur ni fortsatte köpa fina saker till henne och läste för henne, även när hon var så dålig. Jag tror det är VÄLDIGT ovanligt och hon var så glad och stolt över alla sina Franzar!
Här är enormt mycket charity i vardagen jämfört med hemma! Även barnen blir engagerade i skolan.
Jag har också köpt några julklappar redan, men först och främst är det paketkalendern som gäller...

Boktokig, TACK för massor av kommentarer :) ! Det låter spännande med något mellan skola och äldreboende. Det ska våra barn på lower school göra här, de har en tradition med ett äldreboende nära skolan som varat i ca 25 år. Jag kommer att skriva om det på bloggen lite längre fram.
Bra att du förtydligade TV-tittandet :), undrade just vad för barn du hade, ha ha. SVTPlay är vår räddning då vi är här. Så kan vi hålla lite koll på vad det snackas om hemma. Perfekt faktiskt!
6 timmars sömn är nog minimum vad man behöver tror jag :) . Fast själv har jag aldrig svårt att somna. Så fort jag hamnar på kudden däckar jag. Skönt.

Rikard, vad kul med en hälsning från dig här :) ! Tänkte nog att du tjuvläser ibland...

Ingrid

2 kommentarer:

Astrid sa...

Tack skall du ha Ingrid för tipset om boktokig, tack vare dig vann jag. Nu skall vi in och äta våfflor hos Gajdos och naturligtvis skall jag hälsa från er. Vi saknar er på gatan!
Ha en bra helg och hälsa Rickard och barnen!

Anonym sa...

Hej Nea!
Det var en stor pannkaka du hade gjort.Men ni är många som ska ha mat. Du vet att Farfar han kan också göra fina fläskpannkakor , som vi tycker så mycket om. Men förra veckan ville Sofia och Lina inte ha något av den . Vi får göra en paus nu och komma tillbaka senare.
Det är roligt att laga mat när man själv får bestämma. Kramar från Farmor