tisdag 16 november 2010

Tre små Humanity projekt för Malin

Besöken är över och istället väller eftersatt skolarbete in från alla håll. Just nu försöker jag hjälpa Malin med hennes Humanity projekt och slås igen och igen över hur avancerat det är. Kan inte tro att 6:orna hemma behöver ta sig igenom detta....?

Under ett par veckor ska de göra tre projekt och huvudämnet är det antika Kina.
Varje projekt ska täcka in ett av följande områden:

1 Government
2 Education
3 Religion
4 Economy
5 Family
6 Culture

För en av följande Dynastier:
1 Shang
2 Zhou
3 Qin
4 Han

De har 30-35 olika sätt att göra sin projekt och de måste välja inom olika kategorier. Exempel:
  • Fotoalbum med rubriker
  • Collage
  • Skriva en tidningsartikel
  • Skriva ett tal
  • Göra ett Venn-diagram
  • Göra en quiz med svar
  • Göra en seriestrip
  • Skriva ett brev
För projekt 1 har Malin valt Religion under Shang Dynastin presenterat som ett fotoalbum. Hon hade först valt Education, men det var OMÖJLIGT att hitta någon information om det.

Fotoalbum för en tid som var för flera tusen år sedan känns av naturliga skäl inte heller helt enkelt.

Valda delar av instruktionen för projektet Fotoalbum (tänk att läraren gjort en sådan för 30-35 alternativ!):

1 Undersök ett område för en speciell dynasti i Antika Kina.
2 Undersök samma område för en annan antik civilisation.
3 Undersök samma område för ett land idag.
4 Skapa ett fotoalbum för området.
5 Skapa grafer/bilder till albumet.
6 Var kreativ.
7 Graferna ska vara enkla att förstå samt attraktiva avseende layout, design och prydlighet.
8 Fotoalbumet ska ha en logisk följd.
9 Förklara skillnader och likheter mellan området för dina olika civilisationer.
10 Säkerställ att du inte har några stavfel eller grammatiska fel.
11 Lämna in albumet snyggt, tydligt och utan fel.
12 Redovisa dina källor i MLA format.
13 Review the rubric and self-assess before handing in your final product. (Skriver det på engelska för jag är inte helt säker på vad som ska göras och låter det därför stå som det gör på Malins papper.)

Betygskrav för högsta betyg. Blir tyvärr på engelska. Sorry. Här kommer hon att betygssättas på två criteria B+D:

Criteria B: Concepts
Application of concepts is appropriate and shows some depth. The student demonstrates conceptual awareness and understanding by explaining connections to the subject matter. The student applies concepts to other situations.
Student shows an exceptional level of understanding of the institution and successfully applies them to ancient China and explores and applies connections with other ancient civilizations. Student ecplains to a sophisticated level the similarities and differences that exist between people, places and events through time and makes links to today.

Criteria D: Organization and Presentation
The project is organized, detailed and well developed. The student uses a format that engages the audience and/or is pleasing to the eye. Presentation and style is appropriate for the audience. All sources of information are documented according to a recognized MLA convention.

Jepp, det känns lite stressigt att bli klar med detta till imorgon kväll och så vet hon att på torsdag ska hon dra igång projekt 2. Håll med om att det inte är helt enkelt för en 11-åring! Dessutom tyckte jag detta var extra besvärligt när det är så svårt att hitta fakta för området. Hon kan ju inte koka soppa på en spik hur mycket som helst. Och hur mycket text kan det vara i ett fotoalbum? Och om det inte är text hur ska då informationen komma fram?

Vet att jag skriver mycket om skolan och vad barnen gör och hur det fungerar, men det är en stor del av vår vardag här. Vad är ett typiskt projekt på två veckor för 6:orna hemma?? Naturligtvis parallellt med de andra sju ämnena och deras normala läxor. Ni behöver ju inte berätta så i detalj som jag redogjort ovan!!

Karin, tack! Ja, det var så roligt att vi lyckades överraska med en del saker. Jag tycker ju det är 1000 gånger roligare att planera sådant än att städa...

Britt, missade jag verkligen att skriva något, så detaljerat som jag beskrev allt vi gjorde, ha ha. Jag är imponerad att ni orkade läsa det! Är Lina sjuk igen! Vi måste haft jättetur, som hade henne här hyfsat frisk. Pysslet köpte jag i en bokhandel här.
Du känner mig så väl. Såklart gjorde jag något igår :) . Torkade fönster, tvättade, röjde, bloggade, strök, planerade mat, tog en promenad mm mm. MEN jag stressade inte och det var en skön och slapp dag. Jag var också trött, även om vi inte rest halva natten.

Lina, krya på dig!

Boktokig, skattjakten var jättetrevlig och fantastiskt att man kan hitta så mycket sådant på nätet här för olika områden. Jag har själv gjort liknande tävlingsupplägg och idéer för de större barnens kalas. Superlyckat!
Pysslet till barnen köpte jag i en bokhandel här.
Såklart måste det finnas en blandat-avdelning på biblioteket för diverse!

Nu ska jag googla runt och se om jag kan hitta ytterligare bra hemsidor till Malin att använda imorgon.

Hemma hos er är det läggdags, så God natt allihop!
Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Det låter väldigt avancerat! Jag tycker fortfarande att det är orättvist att det krävs föräldrahjälp - klart att det går bra för era ungar med engagerade föräldrar som trots allt har lite tid över... men tänk på dem som är några stycken i en syskonskara och båda föräldrarna heltidsarbetar... Å andra sidan är det väl därför vissa söker sig till privata/internationella skolor - för att ungarna just ska få lite mer utmaningar än i kommunala skolan och såklart var bättre rustade för framtiden. Hoppas bara att det blir ROLIGT för Malin att göra arbetet!

Kram från Karin

Anonym sa...

Hej Ingrid o Malin!
Det är verkligen inte en lätt uppgift för någon av er. Jag blir helt matt när jag läser det.
Men Malin du brukar göra något trevligt av dina uppgifter så det blir säkert bra den här gången också.
Så rolgt vi hade hos er. Jag tänker på det hela tiden och idag sjöng jag Pippsången för Sofia och Lina.
Kramar från Farmor