torsdag 4 november 2010

Nya gäster

Våra nya gäster har anlänt! De kom i förrgår kväll. Det är min universitetskompis Maria och hennes familj. Deras pojke Gustaf och Johan har alltid fantastiskt roligt tillsammans och det är spännande att följa deras vänskap som varit över ganska lång tid, men begränsar sig till få träffar per år. För några år sedan sa Gustaf att Johan var en av hans bästa vänner. Igår sa Johan att Gustaf fick läsa hans dagbok:

J: För mamma, jag har faktiskt fått dagboken av honom och så är han min bästa kompis.
G: Är jag?
J: Jaa.

Det är så fint att höra och jag tror att just nu är Johan mellan olika världar då han lämnat många kompisar i Danmark och sörjer över att vi sålt huset där han enligt honom har bästa kompisar i huset mittemot. Då är det säkert toppen med en kompis som finns där över åren, ÄVEN om man inte träffas så ofta.

Deras Sofia är hon som får ärva mycket kläder efter våra tjejer och hon ser upp till dem och de har alltid kul ihop. Hon sover inne hos Malin och det är så mysigt att höra dem småprata och M berättar massa saker för S.

Vi har verkligen gjort mycket roligt tillsammans med Maria, PO och deras barn genom åren. Vi har cyklat på Ven, vi har druckit Afternoon tea på Hotel Ritz, vi har varit på badhotellet i Vitemölla, vi har druckit oss igenom Champagne-distriktet, vi har varit på Legoland i Danmark, vi har legat på en egen skärgårdsö en heldag, vi har vandrat i Schweiziska alperna mm mm. Det är kul att dela så många gemensamma upplevelser med dem.

Igår tog de tåget till London. Det var strejk på tunnelbanan och Rikard hade bilen till Wales för att jobba, så de har åkt med vanliga tåget från vår by. Jag var på mitt andra möte med alla svenskorna som bor här omkring. Vi var hos den amerikanska mamman som pratar perfekt svenska och det var lika trevligt som förra gången.

När barnen kom hem med bussen skulle Johan på tennis. Vi har bara 20 min på oss innan han börjar. Det funkar bra MED bil. För ett par veckor sedan hade vi inte heller någon bil så då tog vi cyklarna och kom lite för sent. Det är LITE luft i cykeldäcken nu och Rikard hade inte hittat någon cykelpump i kartongerna ännu, så igår fick vi boka TAXI... Skolbussen var 5 min försenad och taxin 5 min för tidig, så de körde upp på uppfarten samtidigt och tittade förvirrat på varandra. Linnéa kom med bussen efter sin skolresa, så hon följde med till tennisen för att vi skulle hinna prata lite.

Det gick bra, men jag funderar på att köpa en billig Smart-bil. Det skulle räcka för att klara de här få akuta situationerna som uppstår när R behöver bilen, men inte kännas så onödigt eftersom för det mesta behöver vi ju verkligen bara en bil. Då skulle jag kunna ta ett barn dit de ska och behöver och det är så behovet brukar se ut. Känns säkert helt coolt att parkera bredvid mammorna i sportbil med en liten Smart. Not!


Det var så mörkt på tennisen att de fick tända starka lampor och när vi gick hem såg vi nästan ingenting. Jag fick i alla fall ett antal välbehövliga promenader igår, gick i flera timmar, borde haft stegräknare som mina föräldrar :) .

Linnéa hade haft det jättebra på sin skolresa. Vi får se om hon eller jag skriver ett inlägg om det...

Johan började i tisdags på den nya aktiviteten efter skolan på skolan som är en showaktivitet under namnet Chips. Han sa att de var ca 15 tjejer och killar och de hade sjungit en sång från musikalen Oliver och dansat. Det hade varit jättekul.

Märtha, skönt att du förstod min Hem & Skola reaktion! Jag blir också så irriterad på oseriösa människor, för det förtar och förstör så mycket för de som faktiskt jobbar hårt och är seriösa och jag är helt säker på att de FLESTA är sådana, men det går att dra fram alldeles för många av den andra sorten. Sedan tycker jag att det är viktigt att media är superproffessionella för de kan lätt vinkla saker så att de får alla oss tittare med sig och ibland gör de verkligen en höna av en fjäder och får det att låta som lika allvarligt som den värsta bedragare. Så tycker jag OFTA att det är i PLUS. Det kunde vara en liten sak som gått fel och Sverker slängde den i samma soptunna som något riktigt kriminellt. Det är också oseriöst!
Jag tror också en fin skolmiljö påverkar mobbing, motivation och trivsel, så det är värt att satsa på. TYVÄRR kommer för få på bra föreläsningar, men hur ska man orka och hinna med allt. Alla klarar ju inte att slå dubbelknut på sig själv... Här är massor av framför allt mammor hemma och det är fullt med folk på alla informationsträffar! Ingen värld är perfekt.

Karin, tänk att du alltid alltid alltid genomskådar en. Du måste vara den mest skarpsynta vän jag har. Det är ju märkligt, för du hade SÅ rätt. Bilden på trädet var inte från igår. Igår var i princip ALLA löv NERBLÅSTA och jag sa till Rikard att det var ju tur att han hann ta den där vackra bilden i söndags.... så bekräftelsen om att vi har ett bättre klimat och väder var en bluff! Jag erkänner! Löven blåste ner samma dag hos oss som hos er :( . Att man måste vara så petig hela tiden, men rätt ska vara rätt.
När det gäller Hem & Skola hade vi ingen sådan lokalförening på vår skola i Dalby heller. Det är så trist att allt ska dras till sin spets och överdrivas. Antingen får man inte göra minsta insamling eller samlas det in så stort och organiserat att det inte kan hanteras på ett sunt sätt. FY!

Britt, du är fantastisk på att kommentera här och jag är innerligt glad för VARENDA kommentar!!! SÅ om vi är i otakt ibland gör inget i det stora hela!
6! dagar....!!! Kram.

Allt gott till er!
Ingrid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Så mysigt ni ska ha det med gamla,goda vänner.
Jag tycker också att det är tråkigt för Johan att han saknar sina kompisar och ofta är det inte barn med någon pojke i Johans ålder som kommer och hälsar på er.Har Eric flyttat?
Johan har så många olika aktiviteter kanske han kan hitta någon där.
Det här är andra gången jag skriver därför blir det inte längre nu.
Glöm inte listan?
Kram från Britt

Karin sa...

Är det nya höstlöv i bakgrunden eller har jag bara fått ett nytt färgseende??? Snyggt iaf.

Jag tycker faktiskt att du skulle ha en egen bil - så mycket som ni far och sååå nära är ju inte de allmänna kommunikationerna. Jag hade inte bangat för en Smart!

Kram fr Karin

naemi sa...

Hejsan!
måste säga att jag verkligen gillar den nya bakrunden med höstlöven! :)

Ska snart ta bussen till Lund o sen ta tåget till Höör. Ska hjälpa till att blåsa glas på praostället jag var på! :D

Kram!