fredag 19 november 2010

Mammas tanter

Idag firar mina föräldrar 50-årig förlovningsdag! GRATTIS till er! Väldigt bra jobbat. Jag hoppas ni får en riktigt trevlig kväll!

Det är ju helt otroligt att lyckas hålla ihop så länge och fortfarande ha roligt tillsammans. Efter 50 år ska man också vara tacksam för att man är frisk, så man orkar och kan uppleva nya saker ihop.

I förra inlägget var det ju pappa-fokus, så nu blir det något åt mamma-hållet istället. Jag tänkte skriva om mammas "tanter". Så länge jag kan minnas har min mamma alltid haft några tanter som hon månar om. Inte varenda månad, men konsekvent och över många år. Det har varit någon ensamstående lärare hon hade som ung, tanten hon bodde inneboende hos som lärarstuderande, någon änka, någon f d lärarkollega och så vidare. Damer som varit mer eller mindre ensamma, som mamma ringt till med jämna mellanrum, som hon lyssnat på i långa telefonsamtal, som kommit hem till oss någon gång och som mamma besökt. Jag är HELT säker på att mamma har varit otroligt viktig för dessa kvinnor, att veta att det finns någon som tänker på dig och bryr sig, även om det bara är några gånger per år.

Med tiden har några tanter gått bort, men nya har tillkommit, då de hamnat i en ny livssituation till exempel. Så hon har fortfarande ett antal tanter hon håller koll på. Jag tycker det är helt fantastiskt. Naturligtvis är hon inte ensam om att måna om andra på det sättet, men jag vill verkligen hylla ALLA som, ganska oegoistiskt, tar sig an och håller lite koll på en äldre person som behöver något trevligt avbrott i det, som kan bli en ganska långtråkig vardag, när man inte längre kan göra så mycket själv.

Kan inte heller låta bli att fundera på vem som kommer måna om våra föräldrar när de blir gamla, förutom oss barn och barnbarn såklart? Självklart hoppas jag att de får ha många av sina vänner kvar långt upp i åren, men det är väl fint med några yngre förmågor också som du inte är släkting med, en utomstående som ger ett annat perspektiv, där du inte behöver ha rollen som förälder och kanske t o m kan få gnälla över dina, kanske inte alltid så perfekta, barn.

Jag tänker ofta på vad som format oss till de vi är och jag tror 90% av svaret sitter i vår uppväxt och våra upplevelser där. Själv ser jag väldigt tydligt hur jag påverkats av mina båda föräldrar OCH systrar, på SÅ många sätt. Naturligtvis undrar jag hur R och jag påverkar VÅRA barn, men jag inser mer och mer att det är ganska svårt att styra hur man påverkar dem. Vi är ändå de vi är och det går inte att förställa sig för sina barn över en längre tid. Det innebär i så fall att det enda sättet att påverka sina barn på ett bra sätt, är att utveckla sig själv i vad man tycker är en bra riktning och så får det sannolikt en positiv inverkan även på barnen.

Som barn tror jag att man måste tänka lite som så att "det här var vad jag fick med mig hemifrån i bagaget, vad kan jag göra med de erfarenheterna" och så får din utveckling ta avstamp därifrån. Ingen kan ju välja sin familj, utan vi får ta med oss allt det goda och lära av det onda.

Det var lite fredagsfilosoferande. 
Tack till mamma för att du verkligen varit en så bra förebild i många avseenden!

Tara & Happy :) , hi there, did you see you got support in Karin's comment? Wikipedia is NOT in the book. Oh no! This is a serious help for doing homework :) . SO the DOM is open! I might go there and see if I find a priest or maybe the earring Malin lost.... ha ha. Only a few weeks to go. Jippie!

Karin, vad spännande med högskoleprovet!!! Ser fram emot rapport. Vet ju hur duktig J är. Andra barnet överraskar alltid och kanske tredje ännu mer, man förväntar sig väl inte tillräckligt från dem. Eller tvärtom, man förväntar sig sannolikt för mycket från den äldsta. I knew I could trust you regarding both Wikipedia and downloading :) .

Anna & Daniel, nu har jag druckit ert te i två dagar och det är SUPERGOTT! Precis som jag misstänkte när jag doftade på det. Helt i min smak och jättebra valt. TACK! Är Lina frisk igen?

Britt, jepp de ska få betyg i slutet på terminen också. Fast de kanske inte kommer förrän i januari... vad vet jag? Jag tyckte också det var så kul att de skrivit det om Johan, men det stämmer säkert. Malin är lycklig idag när hon ska på skoldans. L har "tapetserat" sina väggar med planscher och är så nöjd. Kram från en av Godisgrisarna :) .

Hilde, thanks for your e-mail! Short answer here, maybe I e-mail later :) . So fun that they are doing the same Asian area in school!! Would be interesting to here more about what and how they are doing the subject! So much fun for Rhune to start at ISAa, I am sure she will like it a lot, she is so used to that environment already. I will never get used to Cree's new name :) . Give Rhune a "Good luck"-hug from me!
Fun with visitors! Is it your parents coming over? Bye for now. Hug.

Astrid, ja visst är det riktigt kul att jämföra hur det är på olika skolor! Skolor hemma och utomlands är väldigt olika, men det finns verkligen för- och nackdelar på båda hållen. Har du någon resa planerad till Dubai nu? Kommer de hem till jul? Jag är så glad att Tor läser även när han inte skriver :) .

Önskar er alla en riktigt härligt skön helg! Även utan besök är helgen här fullbokad med roliga saker.

                                                              Kram Ingrid

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Ja det är härligt att någon bryr sig om de äldre. Jag tror att man gör det mera i en mindre stad som Motala och Lidköping(SivoJan).
Man känner varandra på ett annat sätt än vi gör här i Malmö.Tänk London!! Men vad jag såg de dagarna vi var där så fanns det någon som stod och samlade in till fattiga,äldre ,barn,pensionärer etc.Mycket välgörenhet.
Trevlig bakgrund du har Ingrid.Jättemysig.
Jag har köpt den första julklappen idag.
Ha en trevlig helg önskar Britt o Lennart

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att du tycker att jag gett dig många boktips! :)

Vad underbart att de varit förlovade i 50 år! Det är stort!!!

Vilken härlig mamma du har! Det är en otrolig förebild. Visst borde man bry sig om de äldre mer! Jag har länge funderat över om man kan göra något samarbete mellan skola och äldreboende.

Jag lägger mig ofta alldeles för sent. Jag har lite svårt att klara sömnbrist, men det har blivit bättre. Ett tag hade jag t om ont i huvudet efter att ha sovit 6 timmar och mindre. Nu klarar jag 6 timmars sömn utan huvudvärk. Men jag har ett litet sömnproblem att kämpa med. Har svårt att somna och sova hela nätter. Men det ska nog bli bättre!

Boktokig Eva Boström sa...

Jag har inte sett det så många gånger just när det går på TV... men man kan se det på SVTplay! Väldigt praktisk uppfinning!

Boktokig Eva Boström sa...

och så går det på SVT24 lite senare på fredagskvällen.

Astrid sa...

Ja, det är underbart att dina föräldrar hållt ihop i 50 år ett stort Grattis till dem!

Din mamma gör en helt fantastisk gärning mot de ensamma tanterna och vi är fler som bör bry oss om våra medmänniskor. Jag har sett många ensamma ute i hemmen då jag arbetade och vet vad ett samtal betyder. Jag har också sett att de som under sin livsgärning gett av sin omtanke och tid för andra också får tillbaka det på äldre dagar. Du är ju själv en sådan öppen och omtänksam kvinna, (du har nog fått det efter sin mamma) och behöver inte vara rädd när du någon gång blir äldre. Det dröjer ju länge än
Kram Astrid