måndag 15 november 2010

Farmor och farfar på besök


Världens bästa farmor och farfar!
"Tiden går fort när man har roligt." Ja, det är väl det minsta man kan säga. Efter en jobbig sommar med mycket flyttarbete tog vi vårt pick och pack för att flytta hit. Ca 100 uppackade kartonger och 7 besök senare, så sitter jag här och inser att det är dags att köpa presenter till barnens paketkalender. Hoppsan! Så fort det gick!

Nu ska jag i alla fall berätta om de VÄLDIGT trevliga dagar vi haft med Rikards familj. Alla Franzar har varit tillsammans i helgen och det har gått SÅ bra och varit SÅ roligt. I somras satt vi alla och pratade om att farmor och farfar båda skulle fylla 75 år i höst och hur skulle vi fira det? Jo, varför inte samlas allihop i vårt nya hus (som då skulle vara färdiguppackat och klart...) och göra något kul ihop.

Vi tjuvstartade lite i onsdags med att farmor och farfar kom. Rikard hade tagit en halvdags semester och hämtade dem på flygplatsen. Vi hann lagom äta en sen lunch och få lite vuxenprat över några underbara färdigköpta Waitrose-pajer, innan barnen kom hem  och flög ur skolbussen in i famnen på gästerna.

Vi hade förberett en plan för deras dagar här och den var mer eller mindre hemlig för hedersgästerna, men första dagen var det inte så mycket inplanerat då det skulle finnas tid för återseendets glädje. Då kvällsmaten var avklarad åkte dock vi vuxna till den tidigare omskrivna och prisbelönta puben Royal Standard. Det var lite lugnare en onsdagskväll, men lika mysigt som de tidigare gångerna vi varit där. Nu är det nog snart dags att utforska några andra pubar i närheten...


Leendena ser väldigt påklistrade ut, men det är bara för fotografen :) .

Torsdag. Farmor Britt hade sedan månader tillbaka sagt att hon ville besöka Tate Modern då hon kom hit. Hon har flera konstkurser och konstresor i bagaget, så det var inte konstigt. Själv har jag inte varit där utan sparat mig till detta tillfälle. Museumet ligger i ett område jag inte varit så mycket i, så det var kul att komma dit av den orsaken också.

Tate Modern är stort, 7 våningar högt och helt gratis! Just nu pågår en stor, tillfällig Gauguin-utställning och den får man betala extra för. Nu hade vi inte all världens tid och dessutom hade svärföräldrarna sett Gauguin förut, så vi bestämde oss för att hoppa över det våningsplanet.

För att vara ett så stort museum tyckte vi inte att de hade så mycket konst.... Det var permanenta utställningar på två av våningarna och visst fanns det guldkorn. Här är Matisse avmålad av konstnärsvännen Derain. (Tack Britt!)


Men där fanns också en hel del märkliga installationer och en del saker som man som vanligt undrar hur mycket konst det är...


Restaurangen högst upp i huset med en fantastisk utsikt, var fullbokad och vi ville inte vänta, så vi lunchade i cafét. Jag blev bjuden på en jättegod nudelsallad och plötsligt öppnade sig himlen utanför fönstren. Det regnade så mycket att alla samlades för att titta och det såg nästan ut som snö. Vi hade dock mer att se och när vi var klara hade regnet slutat. Bra timing.

Från museumet över floden Themsen till andra sidan där St Pauls Cathedral ligger, går Millenium-bron (har inget med Stieg Larsson att göra :) ! ). Det är på den Britt och Lennart står på bilden överst i detta inlägg och så här ser den ut lite mer från ovan:


Förhoppningsvis ser ni genom regn och fönster hur häftig den är.

Så var den kulturella sektionen för dagen över och vi satsade på lite ytlighet.

Shopping för Britt av diverse saker och till SLUT fick Lennart sin belöning för dagen, ett besök i Apple's flagskeppsbutik på Regent Street. Under tiden spanade Britt och undertecknad in H&M's COS butik (sortimentet imponerade inte på oss den här gången) samt Molton Brown där jag köpte en Fars Dags present till R.

Hemma mötte R med färdig kvällsmat vilket uppskattades av oss hungriga och trötta Londonresenärer. Tjejerna hade för första gången kommit hem med bussen och gått in själva här hemma. Rikard tog bussen hem från jobbet så att han hann möte J som kom med Late bus.  Funkade perfekt.

Fredag. Denna dag skulle resten av Franzarna anlända men innan dess hann vi med ett besök på skolan. De funderar på att erbjuda mig ett guidejobb där nu efter ALLA mina besök med gäster :) . Det var väldigt lugnt på skolan denna dag då hela Lower school hade Assembly och satt i Auditorium och tittade på en teater när vi var där. Vi skymtade dock Malin då hon gick in från en rast. Farmor som själv är lärare tyckte det var kul att se och jämföra med hur det var då hon utbildade sig och åkte till England för att besöka skolor mot denna där barnbarnen är nu. Båda tyckte skolan var jättefin.

Så här ser en del av skolgården ut i höstskrud. I bakgrunden skymtar tennisbanorna.


Jag hade ingen kamera med mig och efter två bilder tog Britts batteri slut. Som tur är kunde hennes son ingenjören senare på kvällen med hjälp av diverse sladdar och kopplingar ladda upp det igen trots att hon inte hade någon laddare med sig. = Stolt Mor!

Karin, ja det var helt oläsligt. Men kolla nu då! Jag har fixat till det med inställningarna. Duktig Ingrid. VEM tror på att jag gick teknisk linje på gymnasiet :) . Din nya sobra bloggbakgrund är fin och gör inte texten en otjänst! Fast jag skulle ändå ta chansen att få hjälp om jag hade en bloggstjärna till dotter som du :) . Hon är väldigt cool och trygg i sig själv måste jag säga när jag läser både vad hon skriver och hur hon svarar på frågor. Men det har jag väl sagt förut... :)

Catharina, självklart kommer en närmare beskrivning av varför vi var indelade i två lag... Låter som ett jättetrevligt och bra kalas för Moa! Ska hon ha ett till kalas eller det är någon mer som fyller år och ska på bowlingen...? Förhoppningsvis hittar jag hårfönen så småningom...
Stort KRYA på DIG!! Kram.

Farmor och farfar, hoppas resan hem gick bra?! Johan grät efter er senare på kvällen. Alla saknar er och det är så tyst här. TACK för att ni kom! Välkomna tillbaka!

                                               Allt gott alla! Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

MYCKET bättre och jättefint med egna foton som bakgrund! Du är ju jätteteknisk - det vet jag!

Jag hade tjänsvilligt länkat till CD-kalendern i mitt inlägg men jag länkar gärna en gång till åt dig http://www.adlibris.com/kids/product.aspx?isbn=9186231480

Jag handlar nästan allt på Adlibris! Det finns åtminstone en med Bröderna Grimms sagor också: http://www.adlibris.com/kids/product.aspx?isbn=9186231464&r=1

Mmmm, jag kunde inte motstå Boktokig som jag hittade här! Så många trevliga inlägg hon har skrivit! Det blir absolut en ytterligare blogg att följa.

Yes, Kata är både cool och modig. Ibland lite väl öppen för min smak... men hon har tydliga egna gränser vad som är privat. Det enda jag försöker få henne att sluta med är att bli så upprörd när någon är negativ i kommentarerna och så ger hon tillbaka med samma mynt. Jag vill att hon höjer sig över sånt. Idag trampade en kille av misstag henne på foten så att hennes Primark-Ugg gick sönder. Hon är ganska arg. Killen ville ersätta men Kata sa att den inte gick att ersätta. Kanske kan den limmas med superlim.

Kram fr Karin

Karin sa...

På radion (P1, föstås) alldeles precis var det reportage från Tate Modern och det handlade om sexturism som man kan säga att även Gaugin bedrev, men i programmet försvarade de företeelsen - att ha sex på ett resmål kunde i själva verket vara ett bra sätt att lära känna landet - det ni! :-)

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Resan hem gick bra.Ingen kö när vi checkade in.
Skönt när vi kom ut kl 24.00 att ha bilen på Kastrup och köra hem direkt.
Vi hade verkligen trevligt, skrattade mycket och
det hände något hela tiden.Skolan är fantastisk och jag förstår att ni ville att barnen skulle få studera där.Ja jag var verkligen stolt över Rikards sätt att snabbt ladda mitt batteri. Det är alltid roligare att själv välja sitt motiv.
Det var André Derain som hade målat Matisse i Collioure i södra Frankrike.
Jag tycker fortfarande att det var rätt val vi gjorde med Tate Modern men det fanns många installationer som inte var något att se.
Tack så mycket för allt arbete som ni hade lagt ner för att göra vårt besök trevligt. Du kör bil som en infödd londonbo Ingrid och kan skriva så bra personliga sånger.Skattjakten i Covent Garden var rolig och lärorik . Barnen uppskattade att öppna skattkistan, som var fylld med chokladguldpengar.
Jag saknar också er och Linnea Malin och Johan så fantastiska ni var med att vara tillsammans med era två småkusiner. Sofia skrattade så hon kiknade.Roligt att spela spel med er.
Johan du är jätteduktig att lösa korsord.
Kramar från Farmor o Farfar