tisdag 2 november 2010

Muttrar över pengar, också något att "sura" om

Jag sa ju att jag är sur över mycket just nu...

Här är mer jag muttrar över för stunden. Fick ett mail från mamman som samordnar Malins volleybollträning. Hon är tränarens förlängda arm kan man säga, som ordnar frivilliga som kan köra och jobba vid matcher, som informerar och påminner om tider mm mm.

Nu skrev hon att volleybollsäsongen börjar gå mot sitt slut och det är dags att samla in pengar till en present till de båda tränarna. Det var helt frivilligt och vi kunde skicka med pengarna i ett kuvert med våra barn att överlämnas till hennes dotter i skolan.

Någon dag senare kom ett nytt mail om att en mamma skickat en check till samordnarens hemadress och att vi gärna fick göra det också om det passade bättre.

Jag hade fortfarande inte gjort något eftersom jag verkligen inte visste vad som var en rimlig summa, £2 eller £5? Så nämnde hon check och det skriver man väl i alla fall inte för £2.

Alltså skickade jag ett mail till henne och frågade vad som var ett "proper" belopp. Jag vet inte om det var bra eller dåligt att jag ínte nämnde att jag inte visste om det var 2 eller 5 pund som gällde. Fick i alla fall svar tillbaka om att £10-20 var det vanliga, men att det var frivilligt.

Självklart fick jag lite hicka! Det handlar ju om lärare som är anställda på skolan och väl har lön därifrån?? Och vi har ju liksom inte bara ett barn och de har inte bara en lärare.... vad kommer till jul och skolavslutning till de vanliga lärarna om de tycker drygt 100-200 kr till sporttränarna är lagom.

Fick mig att komma ihåg när Jill i vår gamla skola berättade om hur det var när de bodde i Dubai, där "tävlades" det nästan om vem som gav finaste presenterna till lärarna vid avslutningarna och där snackar vi diamantörhängen o dyl! TUR att vi inte hamnade där!!!

Så idag har jag skickat med Malin ett kuvert med £10 och så har jag stämt av med min svenska kompis Ylva och hört vad de brukar göra och hon svarade £5-10 (det märks att vi är svenskar), så i fortsättningen kommer jag att köra £5.

Jag tror liksom inte på att alla ger och då får jag känslan av att få betalar mer för hela gruppen och ett antal åker snålskjuts på de andra. VET inte ALLS om det är så, men tycker ett lägre belopp från alla vore bättre och förstår inte varför tränarna ska få en extra belöning på ett par tusen skattefritt....

Sådant här kan man alltså också sura lite över...

Karin, TACK för engagemang och support! Nu är jag ju inte precis någon perfekt värdinna, ha ha och tro mig Rikard tycker nog att ilskan härifrån pyser ut alltför ofta :) . Hade JAG varit med vid inköpet av denna "slimhand" kanske det hade slutat annorlunda... Nu vet jag vad vi målar med när vi får ett eget hus att styra och ställa i!

SnålIngrid

2 kommentarer:

Catharina sa...

Usch ja, jag vet precis vad det handlar om!

Men precis som du skrev så lägger säkert inte alla och då åker ju dom snålskjuts eftersom man skriver allas namn eller gruppen... jag har svurit över detta många gånger!!!

När M gick på dagis (är fortfarande sur över detta... när det kommer på tal, det är ju inget jag dagligen går och tänker på!) så dog en av hennes lärare. Jag skrev ett brev att jag samlade in pengar till en blomma att skicka till begravningen, men en del föräldrar (läs dom som aldrig la pengar till julpresenter mm) la pengar till en egen blomma! Hur tänkte dom där? Vad tänkte anhöriga när det kommer två blommor från ett litet dagis med en avdelning?!

Nu har jag ju blivit klassmamma i M's klass och lär väl vara en av dom som kommer att samla in pengar till julpresenten snart... vi har nyligen lagt pengar till en nalle till läraren när han blivit opererad. Två barn la inte... och tydligen är det samma varje gång. Hur gör man?! Jag kan ju inte gå och reta mig på dom flera år framåt?

Jag kan ju tänka mig hur mycket pengar det kan bli för er del med tre barn som har mer än en lärare. Vi brukar lägga 20 kr per barn och klass... Bättre att ta en låg summa så alla har råd att lägga...

Hoppas att du inte är sur längre :o)

Kram Catharina

Karin sa...

Jag tycker att vitsen med att samla in är att 20 kr blir ju inte så mycket present, men 20 kr x 20 barn blir ju en slant som räcker till något mer rejält. Men om man ändå ska upp med 200 kr kan man väl köpa den där fina vinflaskan/chokladasken/blomman själv? Vill gärna höra vad de köper för flera tusen kronor!! (om nu alla ger).

När jag håller i insamlingarna brukar jag ringa upp dem som konsekvent glömmer och påminna om att jag lagt ut 20 kr för deras räkning men att jag gärna tar emot pengarna på julfesten. Säkert någon som retar sig, men oftast tackar de faktiskt och ber om ursäkt för att de glömt. Tror inte att det är illa menat utan tankspriddhet många gånger.