fredag 26 november 2010

Holiday Treat

Kakor från Kanada
Igår var det Holiday Treat på skolan och det har jag skrivit lite om här senaste veckan men nu ska jag berätta ordentligt vad det är. Enligt eleverna är det en av de bästa skoldagarna på året och när våra barn fick det beskrivet för sig, kunde de inte förstå att det var så märkvärdigt, men igår kväll var de också överväldigande positiva.

Holiday Treat innebär att föräldrarna bjuder hela skolan på mat (och jag menar HELA, det kom personal jag inte visste fanns, och åt med god aptit). Det går ut på att hylla det internationella så föräldrar från samma land går ihop i en grupp och planerar för sitt bord. Vi är fyra svenska mammor på skolan, men så har vi två mammor som är gifta med svenska män (en amerikansk och en fransk) och de har båda bott i Sverige och pratar perfekt svenska, så de är också med i vår grupp. Dessutom har vi en dansk mamma som är ensam dansk på skolan, så vi bjöd in henne i vår grupp. Alltså slutade vi på sju "svenskor".
Flera av dem har varit med i många år och de talade om att köttbullarna var något av det mest populära på alla borden, så varför ändra på ett vinnande koncept. 3 kg var skulle vi ta med, nystekta och klara. Middle school och High school skulle komma och äta lunch. Lower school skulle komma på sitt eftermiddags snack break. Jag föreslog att vi kunde koka knäck eller göra chokladbollar. Någon nämnde pepparkakor, men det blev ingen stor anslutning på det, så vi bestämde att den som ville göra något fick göra det och så räckte det så länge som det gjorde. Vi bestämde dukning på ishotelltema, så alla skulle ta med infrysta isblock, gärna med något grönt i, snöbollsljuslyktor och annat lämpligt pynt. Amy tog med en bok om ishotellet också.

Det blev såklart en superkörig morgon med allt som skulle med och flera hundra köttbullar som skulle stekas. Det var frivilligt att köpa färdiga köttbullar (finns att köpa svenska här i affärerna, men tyvärr inte Felix) eller att göra egna. ALLA hade köpt färdiga. Jag hade planer på att göra egna, varpå R snabbt köpte färdiga eftersom han ansåg att jag/vi inte hade tid att göra egna. Som tur var kom jag på att jag kunde koka knäck istället ;) . Efter upplysningen om att det var mandelförbud på skolan blev det ju sedan chokladbollar.

Nu kommer en massa superfina bilder på hur otroligt fint det var i matsalen då alla länder dukat upp. Eftersom jag inte kan visa några bilder på människor, så blir det inte det fina helhetsintryck som barnen möttes av, men ni får försöka tänka er det.

Först den fina isskulptur vi fick ihop av alla medtagna isblock vi gjort. Den höll sig fin hela dagen, vilket verkligen imponerade på mig. Jag hade gjort flera isblock med grönt och bär i, men också två runda ballonger fyllda med vatten, efter inspiration från Astrid och Tor. Tack för tipset!

Klockan 11.00.
15.00 Lite tröttare, men ändå fin.

Och här är hela svenska bordet när det var klart:


England, bara sötsaker :) .

Israel

 
Ni ser skylten. Roligt med så, för oss, exotiska länder.

Italien, säkert lika populärt som köttbullar.
Kanada, såklart.



Det var Thanksgiving igår (större än jul för amerikanerna), så de bjöd på Turkey (kalkon)  och alla tillbehör man kan önska sig.
Jag fick veta att det alltid är lite konkurrens mellan svenskarna och norrmännen (löjligt enligt mig, men det kanske förklarar varför norskan jag hoppade på i receptionen första skoldagen, inte var lika entusiastisk över att se mig, som jag var över att se henne...). "Norskorna bullar upp järnet, men sedan är det ändå våra köttbullar som är mest populära." Fick jag veta. Årets norskor tyckte vi alla var trevliga och flera av dem kom över till oss och ville smaka "negerbollar". I Norge är man tydligen inte så politiskt korrekt :) . Och visst hade de bullat upp.

Först imponerade de med äggröra, snittar, lax etc till HS och MS:


Sedan knäckte de med att byta ut allt och bulla upp med värsta kakbuffén och göra våfflor då LS kom. Kjempebra piger! Då var det flera hos oss som tyckte det var bra att jag gjort chokladbollarna.

Är sådan ljusstakar norska?
Är kanelbullar norska? Är de inte svenska eller danska "kanelsnejl"?
Eller är vi bara avundsjuka på oljan igen, ha ha?
Och så här trevligt tyckte Linnéa att det var vid buffén:


Och tydligen var det en del kakor och desserter som föll Johan i smaken, men en köttbulle kunde också slinka ned. Det orange är inte morötter utan några sorts ostbågsringar.
Så det var en väldigt trevlig dag och roliga upplevelser för såväl barn som föräldrar, med Holiday Treat. Vilken holiday de avser vet jag inte, förmodligen Thanksgiving...

När vi plockade ihop fick alla svenska/danska mammor med glädje med sig en burk chokladbollar till sina familjer och sedan hade jag ändå kvar till mina glupska barn. Kul!

Att komma hem till det här köket var inte lika lattjo lajbans, tänk er dessutom grytor och stekpannor där jag stekt köttbullar efter att fotot togs.... Nåväl, nu är det mesta av den röran ett minne blott.


Boktokig, som du ser gick det bra med chokladbollarna, det blev ca 550 till slut och de räckte :) . Vad roligt att du kunde få lite inspiration från vår skola här. "Diary of a Wimpy Kid" heter "Dagbok för alla mina fans" och jag tror att "Gregs bravader" är den första. Böcker mina barn väntar på är för Johans del, nästa Megakillen och han skulle GÄRNA vilja att det kom fler böcker av Janne Ollars "Karl Gran"-serie. Äldsta tjejen väntar alltid på nästa Manga-bok i flera serier, men de har jag ingen koll på (tråkigt ointresserad). Malin väntar på fler "Josefin och Villa-Ulla" av Johan Unenge. Hela familjen har gillat Lemony Snickets "Syskonen Baudelaire", men vi vet ju att det inte kommer fler där tyvärr. Som omväxling till alla LasseMaja har våra yngsta barn gillat att läsa Helena Bross "Kusinerna"-böcker. Över huvud taget gillar vi Bross och Maj Bylock. Förresten, du har väl läst något av Kate DiCamillo?! Kan varmt rekommendera hennes barnböcker!

Karin, som du ser uppskattades "baket" och ingen ifrågasatte kokosen som ju inte är en nöt utan en frukt! :)

Britt, jo jag har ganska mycket energi och infall... det blev i alla fall lyckat och uppskattat och inga bollar behöver rulla runt kvarglömda i bilen :) . R kom hem enligt plan och har varit på skolan idag.

Catharina, glöggkaka låter jättespännande! Skicka gärna recept om den blir god! Här är det jobbigt för amerikanerna att det är nötförbud eftersom de vill kunna bre peanut butter på sina barns smörgåsar. Så skönt med massage, det skulle jag behöva idag. För ovanlighetens skull har jag lite ont i ryggen och det måste bero på allt chokladbollerullande och så att vi stod och serverade hela dagen igår.
Det låter verkligen som om du förtjänade och behövde en ny mobil :) . Du har SÅ rätt, jag vet inte vad en mapp är, ha ha. Jag tror det är väldigt bra att ni har vinterdäck på nu oavsett vädret just för dagen. De kommer att behövas, förr eller senare och nu blev det ju förr.

Astrid, kompisar som flyttar är inte kul, men barnen är väldigt duktiga på att lösa det, precis som du hört om dina barnbarn från Karin. Kyrkan var SÅ fin förra helgen!

Nu har vi fått besök igen, så det är dags att ge sig ut och handla mat, samt bädda gästrummet.

Trevlig helg till alla er!
Ingrid

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad kul att läsa om allt detta!!!!Jag förstår att föräldrabrevet gjorde succe´. Jag skrattade högt! Två pappor? Ibland kanske? Tack och lov, att R förstod, att steka tre kilo köttfärs är ingen barnlek, även om man kan steka i ugn. Det blir ammars ungefär tjugo stekpannor. Det har respekt med sig!Vila lite nu! Vi passade Edvin i onsdags, han vill ha Star Wars, så vi har köpt lite sådant lego till julklapp. Han måste ju veta vad de andra killarna pratar om, tyckte A. Han är annars ganska försiktig och leker helst med flickor, förresten vet jag inte om det är försiktigt??Kramisar! Märtha

Karin sa...

Vilken fest! Så trevligt med alla olika "profiler". Kul att samlas med dem från egna landet och odla det riktigt svenska, eller vilket land man nu är ifrån.

Malmö är täckt av tjock vacker snö och jag ska iväg och motionera - afrikansk dans med Victoria.

Kram fr Karin

Astrid sa...

Vad trevligt med alla dessa uppdukade bord från hela världen. Så roligt att du använde dig av isballongerna och gjorde så fina skulpturer!
Mellan Sverige och Norge är nog lite syskonrivalitet. Norskt julbord är vad jag förstår lite olika beroende varifrån i Norge man kommer. I Tors familj spekekjött (saltat o rökt kött) och römme (Créme Fraiche). Ribbe Revbenspjäll Multecreme (Hjortronkräm)
Mycket kakor bl.a kransekake.
Du är fantastisk förstår inte hur du orkar och hinner med allt.
Ha nu en skön första advent!

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Så trevligt det ser ut med alla de olika borden.
Johan ser lycklig ut med alla godsaker och en köttbulle. Heja Rikard att du var snabb med att gå och köpa färdiga köttbullar.
Roligt för alla föräldrar att få träffas på det här sättet. Jag förstår inte hur ni gjorde isblocken? Det har snöat hela natten och det ser redan ut som jul här. Hur har ni det?
Kramar från Britt

Boktokig Eva Boström sa...

Jag var lite snabb med att kommentera förut innan jag läst igenom allt du skrivit på din blogg. Jag har inte hunnit sitta vid datorn så mycket eftersom vi haft fullt upp med besök och annat. Kul att chokladbollarna uppskattades!!!

Vad spännande med en sådan dag med alla möjliga rätter och godsaker! Jag önskar att jag hade varit där! Och jo... den elektriska adventsljusstaken är en svensk uppfinning från 30-talet. Faktiskt så gjordes den första samma år som min mamma föddes. :) och jag har för mig att även kanelbullar är svenskt och har funnits sedan början av 1900-talet. Men jag vet inte om de haft något motsvarande i Danmark.