lördag 27 november 2010

Vad stoppar vi i paketkalendrarna?

Nu är det hög tid att få ihop paketkalendern till barnen. Jag förstår att alla har helt olika uppfatting om dessa kalendrar. Vissa älskar att köpa saker till dem, medan andra tycker det är vansinnigt, som om barnen inte har tillräckligt med saker ändå och mest blir det ändå billiga saker som de skulle klara sig lika bra utan.

Hos oss fungerar paketkalendern på följande sätt. Vi har tre barn och en kalender, alltså får de öppna ett paket var tredje dag. Vem som börjar, slutar och är i mitten, ändras varje år enligt ett rullande schema. Jag tycker inte barnen behöver 24 paket var och vi har förklarat att genom att öppna ett paket var tredje dag kan man få lite bättre saker än om man ska öppna varje dag...

Som en liten knorr på det hela har vi fört vidare en tradition som vi hade i min familj då jag växte upp, nämligen att en gång var får man en lapp med en uppgift. Ingen sak alltså. Det kan vara att göra två sorters julgodis, att kratta upp löven i trädgården eller att städa bilen invändigt. Barnen ser med en blandning av spänning och oro fram emot när denna lapp ska komma och vad det är de måste göra.

Vad får de då för presenter? Ja om ni tipsar mig, så tipsar jag er :) . Jag tror jag går säker för de två yngsta när det gäller läsande här på bloggen, men med L vet man inte så vad hon ska få kan jag inte berätta något om. Jag brukar köpa saker till kalendern under hela hösten när jag ramlar på något, så när det närmar sig brukar det bara vara att par saker kvar.

Här är några av de saker de får i år.


Här är några filmer jag köpt, M och J kommer att få var sin, man jag vet inte vilka jag väljer än.

Pyssel, pyssel, går alltid hem hos M och J.
Roliga gem till Malin. Här där man måste stå för allt skolmaterial själv. M älskar att organisera sina papper.
2 saker till J. Ett litet modellflygplansbygge. En målarbok där man bara använder pensel och vatten så kommer färgerna fram.
En grej för hörlurarna till deras MP3-spelare/Iphones.
Mera pyssel till M.
Andra saker vi gett dem är tidningar, böcker, mindre Lego-lådor, smycken, vattenflaskor, roligare vantar, stämplar, saker till någon sport de gör, pennskrin, necessär och förstås åtskilliga pennor av olika slag.

Nu återstår bara att slå in alla paket. Vissa år kör vi massor av olika sorters julpapper, andra kör vi stilrent och håller oss till en eller två varianter. Natten innan den 1 dec ska den sättas upp för att hänga där när barnen vaknar. OM vi hittar en färdig spik på någon vägg som passar, ha ha.

Nu ska jag försöka kurera mig lite från en hemsk förkylning jag åkt på igår. Det är mest halsen och huvudet som värker, just nu i alla fall.

Märtha, så kul att du läser vad jag skriver (och roas av det :) ). Hör att jag har att göra med en köttbullsexpert (som om jag inte visste det redan)! Jag har faktiskt vilat lite idag, då jag åkt på en rejäl förkylning igår. Jag tror inte någon behöver bekymra sig över en försiktig kille som bara har storasyster och inga bröder. Han tuffar säkert till sig, men Legot blir säkert toppen och uppskattat!

Karin, ja det var SÅ trevligt med alla länder och framför allt de sju japanskorna som köpt några billigare kimonos och såg likadana ut var SÅ söta!! Kul med afrikansk dans! Och jobbigt! Jag har prövat.

Astrid, ja, det blev verkligen jättefint med iskulorna. Så intressant ändå att julmaten skiljer så mycket bara mellan Norge och Sverige! Har ni alltid en blandning från dessa länder på julbordet? Kransekage, tror ju vi är danskt?! Men där ser man. Det låter nog mycket när jag skriver vad vi gör, men det är inte så farligt. Däremot är jag VÄLDIGT ledsen att vi inte ska till svenska kyrkan på första advent imorgon. Vi brukar gå i kyrkan då om vi kan, men nu har Rikard varit i London idag med Linnéa och hennes kompis, så de är nog inte så pigga på att åka in igen, och jag vill inte åka själv. Ska ni till Dalby kyrka?

Britt, ja isskulpturen blev så fin. Vi hade bara allihop frusit in vatten, eventuellt med blad eller bär eller något annat i olika formar. Samt att jag fyllde två ballonger som jag sedan bara klippte bort själva ballongen ifrån. Jag hade gjort massor av olika sorters burkar. Ylva hade frusit i en hjärtformad form. Sedan satte några estetiska mammor isblocken på och bredvid varandra så att det blev så fint. Väldigt effektfullt!

Fortsatt trevlig helg!
Ingrid

1 kommentar:

Karin sa...

Vi har kört med överflöd i adventskalendrar i år! Jag har köpt en färdig Playmobilkalender till Malin och en från Body Shop till stortjejerna att dela på (kostade en arm). Förr i tiden gjorde jag en kalender till varje barn med 24 presenter var (det var när vi bara hade två) men till slut tyckte jag att det blev onödiga saker och ofta för dyra. Julia o Kata har inte haft på rätt många år så jag blev ändå glad när jag hörde om Body Shop-kalendern men insåg inte att det var fullstorleksprodukter... Och så har de 2 yngsta chokladkalendrar. En på mitt jobb hade hittat en ölkalender till sin man med en burk av olika sorter varje dag. Även Matas hade en skönhetskalender med 24 gåvor, så jag tror att det finns en marknad för vuxna också. Jag gillar det där med lappen med ett uppdrag!

Krya på dig!