tisdag 30 november 2010

"I am a Bucket Filler"

Just nu snöar det ute! När vi vaknade täckte det precis marken, så jag kollade snabbt skolans hemsida och våra mobiler, för att se om vi fått några meddelanden, eftersom barnen berättat att skolan varje dag sista veckan sagt att "imorgon blir det nog snö och då är skolan inställd". Väldigt roligt tycker våra barn, som vet att man kan gå i skolan även om det är flera meter snö.

Nåväl, inget meddelande och skolbussen kom som vanligt. Hoppas alla kör försiktigt eftersom vinterdäck/dubbdäck är helt okända begrepp här.

Själv är jag ganska sjuk med en rejäl förkylning, som är misstänkt hotande i bihålorna och med följd att jag låg till sängs rätt mycket igår med feber och huvudvärk. Jag tror jag är lite bättre idag...

Något roligare är att Johan igår kom hem med en lapp. Jag är inte HELT insatt i upplägget, men förstår grundprincipen. Lappen såg ut ungefär såhär:


I'm a Bucket Filler!

Name: _________________

I filled _____________'s bucket today.

Today I filled a bucket by ______________________________________________________


Johan hade fyllt i lappen och jag frågade vad han hade gjort. "Jag sa till Luke att han hade en fin skjorta på sig." :))) Kan man annat än le åt sin charmiga 8-åriga kille?! Det handlar väl om att de ska göra snälla saker mot varandra och när "bucketen"/hinken är full, så får de någon belöning. Johan berättade att en gång hade de fått spela vilka dataspel de ville på slutet av lektionen, för att hinken var full. Jag har inte riktigt förstått om de har en hink för klassen som helhet eller en för varje elev... Ska ta reda på mer. Det här var dock första gången jag sett en sådan här lapp. Är säker på att Johan gillar detta, han är en ganska just kille som inte har problem med att ge komplimanger om han har lust.

Spännande att läsa alla kommentarer om bra och mindre bra skrivvanor :) ! TACK!

Catharina, jag läser nästan ALLTID igenom vad jag skriver. Vet hur lätt det blir lite fel när jag skriver fort, så jag vågar inget annat, ha ha. Dessutom är jag lite svenskspråksfreak, så språket är viktigt för mig, jag vill inte att ett kommatecken ska vara fel. Lite löjligt, men jag gillar allt som är välskrivet. Jag tycker du skriver bra och har aldrig svårt att förstå vad du menar! Har snöstormen bedarrat?

Karin, enig, man får inte upprepa ord för mycket. Det gör jag också ibland, men det är en sådan sak som jag försöker ändra vid genomläsning OCH tjata om på barnen när de skriver skoltexter. Det kan aldrig bli för många komman :) ! Jättekul med webkameran! Jag följde den hela dagen, men det blev svårt när det blev mörkt :) ! Tack!

Märtha, så det är ett släktdrag :)) (ännu ett, ha ha ha)! Jag håller nästan med dig, men ett och annat "ju" fyller sin plats ändå, jag tror fem "ju" per inlägg ska bli min maxgräns :) .

Britt, man får absolut vara lite slarvigare när man kommenterar på bloggar, det är kanske det som gör att vi får till lite fler och snabbare kommunikationer, när det inte behöver vara så perfekt. Själv har jag dock lite svårt för det. Är t o m petnoga när jag skriver sms när det gäller vissa språkdetaljer som andra struntar i, fast det gör mig inget om andra slarvar där :) . Men jag är dålig på stor bokstav i meningar då jag skickar sms..., beror dock ENBART på min tekniska okunskap.
Nej, de verkar inte byta däck här, någonsin. Jag förstår att du är glad för dina däck! R kom otroligt nog hem nästan helt enligt tidplan. Det var det ju inte många andra som passerade Katrup igår, som gjorde (jag tänker på Naemi och Daniel t ex).

Boktokig, tack för din omtanke! Jag försöker hålla mig varm överallt, från topp till tå, går sådär i detta kalla hus. Önskar mig 10 vetevärmare och värmemadrass i julklapp! Just nu har dock maken hittat någon ny knapp och det eldar på som bara den i huset... Bra!
Du imponerade verkligen med dina historiekunskaper! Det måste vara för att du är lärare (jag brukar säga att det är inte en slump att de flesta som är med i "Vem vet mest?" på TV är lärare!). Jättekul att få veta att adventsljusstaken är en svensk uppfinning! OCH kanelbullarna :) . När vi bodde i DK förstod vi att de anser att kanelbullar (eller kanelsnejl (kanelsnäckor), som de säger) är danska. Nu vet vi bättre, ha ha. Tack!
Såg du min fråga om ifall du läst något av Kate DiCamillo? Har du det?
Skönt att du fått distans till dina otacksamma medmänniskor :) .

Tillbaka till sängen för att kurera mig. Måste snabbt bli frisk. Mycket som händer de närmaste dagarna som jag INTE vill missa och så får vi roligt besök till mig i helgen. Alla tips om snabb kur för tillfrisknande välkomnas!

Attttjoooo,
Ingrid

5 kommentarer:

Karin sa...

Julia känner inte till MLA. Det är säkert helt andra krav på internationella skolor!

Krya på dig! Jag tycker att bästa sättet är Alvedon/Panodil/Lemsip som är en påse med samma ingrediens som i tabletten + smakämne och kanske c-vitamin som man häller hett vatten på och dricker. Finns på apoteket förstås men jag tror att just Lemsip (som inte finns längre) var engelskt.

Kram fr Karin

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Echinacea droppar, C-vitamin i ett l glas vatten, dricka mycket, stanna i sängen och sov.
Rikard hade tur men inte Daniel. Han checkade in sin väska och kom inte med flyget. Först kl 15.00 kom han iväg. Ingen väska . I den fanns hans jacka och föredraget han skulle hålla.
Vet inte hur det gick men han kanske kommer hem igen i kväll. Stackars Naemi. Hoppas att hon kom hem utan problem.
Ta det nu så lugnt du kan. Är alla barnen friska. Malin vad önskar du i julklapp?
Kramar från Farmor

Catharina sa...

Jag hoppas att du mår lite bättre idag! Mitt bästa förkylningstips är att äta hälsokostpreparatet Colizin. Jag tar det direkt jag känner av lite kittlingar i halsen eller näsan och för det mesta bryter inte förkylningen ut. Superbra! Jag har rekommenderat det för väninnor, men när dom ska köpa det så säger dom i affären att det är för halsont...??? Men dom funkar på mig!

Här är så mycket snö! Farfar kör inte bil när det är snö ute, så det kan dröja månader (om vi har otur!) innan vi har barnvakt igen, och det ställer ju till en del för oss då vi bara har honom... Det är nog dags att hitta någon i byn som kan hjäpa oss med barnen ibland!

Igår fick jag ställa in glöggprovning i Ystad med Siriusdamerna och nu håller jag på att gnugga geniknölarna om hur vi löser det nästa vecka. Jag har redan strukit mina aktiviteter måndag och tisdag, möte med nya Malmöklubben och konsert i Malmö. På onsdag har vi julfest med klubben och det kostar 360 kr för något kul... på torsdag ska vi se Spamalot i malmö. Jaja, det är en vecka kvar så det löser sig säkert.

Ikväll var det tänkt att vi skulle ha temakväll i kyrkan. Vi hade bokat in en kvinna som skulle berätta om Kvinnor i Pakistan, om när hon var där och jobbade. Men det har vi ställt in p.g.a. just det SNÖN! Men jag ska ha mitt katekumenat ändå. Vi bor alla i Skurup och kan gå dit och det är sista gången innan juluppehållet, så vi vill gärna träffas.

I söndags när jag var kyrkvärd och Lars sjöng i kören (konsert i Skurups kyrka med Åsa Jinder och Mattias Holmgren) så var barnen ensamma hemma. Det är dom ibland när vi är i byn och inte borta så länge och vi vet att vi kan ta oss hem snabbt om det händer nåt. I söndags hade våra grannar/Hugos gudföräldrar jouren, så barnen kunde ringa det om det var något. Jag bad Hugo att han skulle natta Moa senast kl 20.Jag gick från kyrkan innan konserten var slut. När jag kom hem sov Moa och Hugo hade pyjamas på sig, hade borstat tänderna och låg i sängen och tittade på TV. Så duktiga dom varit!!!

I måndags steg Lars upp tidigt, åkte till Stockholm (kom nog med något av dom sista plan som lyfte i snöstormen) det var lite försenat, men han var på plats i tid till kursstart... men då visar det sig att kursen är inställd p.g.a. för få deltagare och han hade inte fått meddelande om det. Han tar sig till Bromma bara för att konstatera att det inte går några plan eftersom det är så dåligt väder på Sturup... han lyckas komma med ett tåg och är i Malmö ca 17. En hel dag bortkastad för att någon inte gjort sitt jobb... Men istället för att sova i Stockholm så kunde han vara med på körens avslutning på Big Bowl i Malmö. Han tog sen tåget hem = bilen var kvar på Sturup. Igår efter jobb tog han flygbussen till Sturup för att få hem bilen. Jag tror att han kommer kunna skratta åt denna historia om ett tag ;o)

Nu ska jag göra lite ny planering inför kvällen... jag hade planerat för att vi i katekumenatet skulle ses 1 timme, nu blir det 2,5 h istället... Tips på något vi kan göra som handlar om kvinnor i bibeln?

Krya på dig!
Kram Catharina

Boktokig Eva Boström sa...

Jag äter marinerade vitlöksklyftor, men det är oftast när jag håller på att bli sjuk. Vet inte om de egentligen fungerar när man redan är sjuk. Har prövat massor med saker: Kan Jang, Carmolisdroppar, Enchinea... men har en förkylning brutit ut är det svårt att få stopp på den!

Nej, Kate DiCamillo har jag inte läst något av. jag har skrivit upp henne på min lista. Jag har tänkt att jag ska läsa något av henne, men det har inte blivit av! Men nu fick jag en spark i baken. Ska kolla om biblioteket har något inne nästa gång jag är där!

Det där med trender är intressant. Jag har också märkt det. Vissa saker blir inne att skriva om och så ska alla skriva en sådan bok. Lite tråkigt faktiskt! Men mer böcker i Romance-genren ser jag gärna! Bara inte alla handlar om samma sak!

Jag hoppas att du krya på dig snabbt!!!

Familjeniguildford sa...

Kul att hitta någon som också reflekterar över vardagen i England. Rolig läsning! Vi är nyinflyttade i landet, och jag misstänker/hoppas att lite av chocken lägger sig.

Melanie