onsdag 3 november 2010

Mer att uppröras över

Såg (eller rättare sagt hörde) Uppdrag Granskning i bakgrunden på datorn via SVT Play när jag jobbade med annat och det är svårt att INTE bli upprörd. Det handlade om Hem och Skola.

Jag är den förste att säga att det inte är fult att tjäna pengar, att om någon väljer att arbeta hårt ska det löna sig, men ALLT måste ju vara inom rimliga gränser. Jag är också den förste att tycka att alla som har ska dela med sig, det är en gåva att KUNNA jobba och ibland att ha turen att lyckas tjäna extra pengar.

Men man måste ju stå för det man gör och skilja på vem man representerar. Jag vet inte om ni såg programmet, men många av oss har väl varit i kontakt med lokala Hem och Skola föreningar som sliter med några 1000-lappar för att göra vardagen för våra barn lite bättre.

Sedan finns förstås en central organisation som tar fram material till lokalföreningarna och ordnar föreläsare om t ex mobbning och alkohol. Bra så. Men när man anlitar ett företag som ska dra in sponsorpengar och detta företag behåller 80%!! av pengarna varav hälften går som aktieutdelning till dem, DÅ måste man reagera. Det är inte rimligt att kontakta små och stora företag i Hem och Skolas namn så att de tror att de skänker en eller många 1000-lappar till något viktigt och så når en BRÅKDEL av pengarna fram! Det hade varit SÅ mycket bättre för dessa företag, speciellt de små lokala att skänka pengarna DIREKT till sin lokala förening!

Om man frågar vart pengarna går och får till svar att av ca 42 miljoner insamlade pengar går 30 miljoner till telemarketingbolaget och det beror på att det kostar att ha personal, att trycka upp papper att ..... bara administrativa saker, då har man ju organiserat ihjäl sig och fått en organisation som bara finns till för att hålla igång sig själv. Det är ungefär som när jag går hemma och fyller min tid med enbart städning, tvätt, läxor etc, utan att komma något framåt, det tid som blir över till något framåtriktad är minimal, men då skulle jag ju inte vilja betala mig för en heltid om man bara fick den tid som blev över när allt annat är gjort. Det är ORIMLIGT!!!

Representation?
JA, när man gjort sig förtjänt av den. Den guldkanten ska vi inte missunna folk. I rimliga proportioner.

Sedan talar de om att de skrivit ett avtal med det här telemarketingföretaget som löper till 2027!!!!! Jag upprepar 2027! Det är ju HELT orimligt! Befängt! VEM skriver så långa avtal med NÅGON samarbetspartner?? Jag har faktiskt aldrig hört talas om ett så långt avtal (om vi inte pratar om helt andra sorters verksamheter där långsiktigheten kan vara avgörande, militärt, sjukvårdsmässigt, statligt, vad vet jag, men inte inom vanliga verksamheter, VEM vet vem som sitter kvar i respektive företag då?)!

Upprörande är vad det är!

Titta gärna på programmet om ni inte redan gjort det och skänk eventuella gåvor direkt till lokalföreningarna, de behöver pengarna betydligt bättre!

Ni ser vad upprörd jag är stup i kvarten....

Britt, ja, jag är lite ojämn i produktionen av blogginlägg så det blir en överraskning varje gång du kommer hit, "lite eller mycket text.... eller inget nytt alls" :) . Visst är det kul att jämföra två bilder såsom med L och se hur snabbt de ändrar sig.
Jepp, barnen är i skolan när ni är här. Kul med invigningen!! Hur var det? Stolen utanför ser ju i alla fall häftig ut.

Karin, håller precis med dig! Det är ju det som är poängen med insamlingen att tillsammans kan man få ihop en ok present jämfört med om alla köper varsin minijulstjärna till fröken, typ. Jag har precis samma erfarenhet som du om att de flesta uppskattar att man påminner dem.
Lovar att rapportera present om jag får veta vad det blev...

Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Ibland undviker jag att se sådana program för att jag vet hur arg jag blir och väljer en overklig film eller TV-serie i stället. Jag visste inte ens att Hem och Skola fanns längre! De är inte aktiva på våra skolor i alla fall. Men det finns andra grupperingar som arbetar för liknande frågor - skolsamrådet, nattvandrarna, för Katas del: musikklassernas förening etc.

Men pengar kan vara ett problem då klasserna inte får samla in pengar (det där med avgiftsfri skola) och tanken är god att ingen ska pekas ut som oförmögen att betala men skolorna lever under så otroligt små marginaler.

Ett år kom ett sparbeting som med en veckas varsel ställde in alla aktiviteter som kostade något (och då talar jag om bussresa eller utrustning för 50 kr/barn) på elevens val-veckan - något eleverna ser fram emot hela året. Julia gick i nian då och då har man kommit "högst i rang" och får sina förstahandsval under denna trevliga vecka. Som det blev nu, fick de bli lediga istället. Så trist.

Katarina har fördel som går i musikklassen för de tjänar in en slant när de uppträder på olika evenemang och kan ibland få göra något som teaterbesök etc.

Kram fr Karin

Anonym sa...

Hej! Jag blev också urförbannad på hur Hem och skola sköts!! Där sitter de i TV och ser ut som fån, anmäler fler medlemmar än vad de har, kastar pengarna i sjön, osv! De behövs inte!! Jag vet att få föräldrar vill betala avgiften. Man vill hellre bidra till "sin" skola. Det vore bättre att den lokala föreningen fick alla sponsorpengar de kan dra in, och sedan själva bestämma vad de vill göra. Att utrusta skolgården är också ett sätt att förebygga mobbing. Vill man ha föredrag ( som ju är förskräckligt dyra ) skulle man kunna beställa talare tillsammans med en närliggande kommun. Faktum är: ganska få föräldrar går på sådana föredrag, även om de kan vara bra. De är mest intresserade av hur det går för deras eget barn. Den lilla hjälp man kan få från huvudföreningen, kan man söka på annat sätt. Att ni ska lägga så mycket till ledare är också konstigt, en tia eller ev en tjuga i sv pengar skulle räcka! Som klasslärare har man ju ordnat med lite trevliga teckningar, då kommer det från barnen!
Vad mycket ni har hunnit med, med era gäster! Jag får väl prata med Åhus, när de hunnit sansa sig lite. Kramisar! Märtha