torsdag 11 november 2010

Fönstren dryper av vatten

Hur kunde det på  80-talet vara lagligt att bygga hus med englasfönster???

De flesta fönstren i huset här består av englasfönster. Förutom att det förmodligen inte isolerar särskilt bra, så uppstår kondens på rutornas insida denna årstid. Vi pratar inte lite kondens! Jag har nu insett att man inte lämnar böcker på fönsterbrädan, för har man otur och inte har gjort sin dagliga upptorkning ordentligt, så kan kondensen samlas till små pölar som rinner ned på fönsterbrädan.

Alltså har jag nu tre diskhanddukar som ständigt används till att torka upp kondens i fönstren med. Det är vad jag börjar varje morgon med, en halvtimmes kondenstorkande. Som tur är torkar handdukarna blixtsnabbt i tvättrummet, så får jag lust senare på dagen kan jag ta en torkrunda till.

Min undran är nu, vad gör man om vi behöver åka på semester en vecka, eller ta jullov. Blir det mindre kondens om det är lägre temperatur i huset, eller det bara blir mer och mer... Kanske har vi ett hus med swimmingpool när vi kommer tillbaka från eventuell resa...

Nej, som sagt, det är fullständigt obegripligt att de inte satt in åtminstone tvåglasfönster. I några rum har vi extrafönster insatta och ETT rum är nyare än resten av huset och där finns BRA glas. Alltid något...

Plask, plask,
Ingrid

2 kommentarer:

Catharina sa...

Låter inte som en roligt början på dagen.

En spontan gissning är att det blir mindre kondens vid lägre temperatur...

Boktokig Eva Boström sa...

Vad jobbigt!!! Men jag tror det blir mindre kondens när ni är bortresta.

Michael Morpurgo har jag inte hört om. Den tipste tar jag med glädje emot!

Vad kul att du gillar min blogg!!!

Jag förstår att din äldsta dotter älskade Kyrkogårdsboken. Öppna ditt hjärta är inte alls i samma klass som den, men hoppas mellandottern tycker om den. Det är en mysig bok.