torsdag 18 november 2010

Mera skola

TACK för alla roliga, intressanta och snälla kommentarer igår! Underbart att läsa efter att ha grottat ned sig i antika Kina nästan en HEL dag.

Nu blir det mera skola för er som tycker det är kul. Ni andra får hoppa över och vänta på nästa inlägg som kanske handlar om något annat... Dessutom blir det säkert en del skryt, men Karin har sagt att barnskryt är HELT ok, så jag kör på det :) .

Här kommer:
1. Malins projekt
2. Barnens betyg
3. Boktips
4. Källhänvisningar


Malin är SÅ positiv till allt skoljobb och hon gör ALLT med outtröttligt gott humör. Ovan ser ni hennes projekt 23.30 igår kväll. Det skulle ju vara ett "fotoalbum" så vi skrev ut alla bilder på fotopapper och texterna på vanligt papper. Det blev riktigt fint. Hon jämförde religionen under Shang-dynastin med den i  Mesopotamien respektive hinduer i Indien idag. Hon lärde sig massor. Vi har ju länge sagt att L är så otroligt allmänbildad, men nu börjar M också bygga upp sådan kunskap. Kanske är den här 10-13 årsåldern perfekt just för det?

Ovan hade M lagt ut alla bilder och texter för limning, så då skickade vi henne i säng och gjorde det jobbet åt henne. Är det fusk? Vi tänkte att fröken vet nog ändå att hon kan klippa och klistra, så det kanske inte är så farligt. Jag tar på mig en del av ansvaret för den sena tidpunkten då vi haft gäster hela förra veckan när hennes klasskompisar jobbat hemma med detta och det har varit omöjligt för M.

Här får barnen betyg två gånger per termin och igår anlände de första med posten. Tyvärr öppnade jag inte breven (vi får ju SÅ mycket post från skolan så jag förstod inte att det var akut). Jag såg dem inte förrän imorse då barnen precis gett sig av med skolbussen. Ringde därför till L för att meddela vad det stod, så de inte är helt off idag när alla kompisar pratar om sina betyg.

SÅ hur gick det då? Jättebra! Tackar som frågar. Inga större avvikelser från magkänslan. Som jag sagt från terminsstarten är Malin i sitt essä och allt flyter för henne just nu. Det avspeglade sig också i betyget. Skalan är 1-7 där 7 är högst och de säger att det är väldigt svårt att få en 7:a och att de inte brukar ge det i början. Vet inte om det stämmer, men så är det sagt. Malin smashade in fem 6:or, en 5:a och en 4:a. I engelska får hon inget officiellt betyg så länge hon går på extra engelska utan där fick hon ett detaljerat skriftligt omdöme, så hon vet vad hon behöver lära sig för att kunna hoppa in i den ordinarie engelskan i klassen.

Johan får inga sifferbetyg utan skriftliga omdömen. Faktiskt bara i engelska och matte och väldigt svepande i övrigt, men det var bara positivt för honom också. För första gången i hans betyg stod det inte att han "kan vara a little bit stubborn och ibland talks to much" :) . Istället uttrycktes bl a att han har en "good general knowledge and always makes valuable contributions to our discussions". Och matte är ett av hans starkaste ämnen så det var bra.

Linnéa som alltid varit van vid att bara "bäst i klassen" och haft toppbetyg i Danmark, har här SÅ mycket hårdare konkurrens. Första året på High school och det är verkligen som gymnasiet, för vår "lilla" 13-åring. Men hon klarar sig bra! Mestadels 5:or, några 6:or och någon 4:a. Det senare i engelska i en klass där hon är den ENDA som inte har det som modersmål. Superbra tycker jag.

Inga varningar, inga höga frånvarosiffror (rapporteras även här på betyget), inget att oroa sig för. Jepp, jag är stolt över dem :) .

När vi är inne på skola vill jag också visa er en liten bok jag köpte förra året när vi var här.

En riktig liten pärla för oss som inte känner till så många sådana här sidor. Vi använder den mycket när barnen gör projekt eller om de behöver uppdatera sig inom något område de missat. Den här är för Key Stage 3 vilket motsvarar 11-14 år, men jag tror jag ska köpa den för yngre åldrar också. I högstadiet förstår ju även svenska elever ganska bra engelska, så jag tror den skulle kunna vara till nytta för dem med.

Slutligen något om källhänvisningar. Antagligen tillhör jag forntiden, för jag har en klar bild av hur de källor man använt ska skrivas t ex bokens titel, författare, utgivningsår och kanske förlag. Är det en "not" så skriver man förstås sidhänvisning också. Hemsidor trodde jag redovisades exakt så som de är typ www.xxxxxx.se/yyy . Inte här dock. Barnen ska redovisa sina källor enligt MLA standard. SÅ, är detta något allmänt känt som jag missat då jag varit frånvarande på arbetsmarknaden ett par år??? Känner ni till det? Används det hemma också? Det är inte svårt att använda, men jag hade aldrig hört talas om det och här tog de för givet att tjejerna känner till det och vet var och hur de använder det.

Nu ringer skolklockan ut för idag :) !

Tor, TACK för hälsning! Du VET att jag alltid blir så glad när du skriver till mig! Jag tror inte på att det finns NÅGONTING på en bil eller motorcykel som du inte känner till, så jag tvivlar på att du verkligen lärde dig det där igår... Vad fint ni får det på framsidan!

Boktokig, TACK för hjälp med att man skriver in nytt datum! Hur gamla är dina elever? Använder de MLA? Jag tror verkligen att vi lär oss något varje dag, det är bara det att vi inte alltid tänker på det. Spännande att fundera på faktiskt...

Catharina, förstår att du är en populär toppenmoster :) ! PM-klubb är lyxigt, inte så kravfyllt, men man vill ändå ha varit igenom allt det andra först. Men lite fler än två kanske ni ska vara ändå, ha ha. Fortsätt att krya på dig!

Märtha, nej det visste jag inte att farmor brukade säga :) ! Vi har verkligen haft det trevligt med alla gäster. Kanske ska ni ta en tur hit i alla fall ??!! Det är ju betydligt närmare (och billigare) än Australien! Och här finns så mycket för ett lärarhjärta att se och uppskatta. ALLA barnens kusiner och SYSSLINGAR är söta :) . Har mormor börjat handla julklappar än?

Karin, ja det har varit lite sorgligt på kärleksfronten här, men jag tror att det är under kontroll och KANSKE är det lättare att acceptera att någon gör slut av den orsaken än av någon annan... Bra saker du lärde dig igår!

Britt, ja kärleken är inte lätt, men hon har varit klok hela tiden och själv sagt att "vi ska ju inte gifta oss". Första kärleken är ju ändå den första. Hon verkar ändå hantera det bra tycker jag.
Det är inte lätt att vara kunglig eller kändis. Det är alltid svart eller vitt, man är flipp eller flopp. Tänk Mona S, Tiger Woods, Totto eller Carola.... Man får inte vara FÖR bra eller FÖR dålig, då måste det balanseras för att man ska bli lagom, men pendeln stannar liksom aldrig där utan far istället iväg till andra änden.
Vilken kul lek Sofia hittade på!!! Alltihop lät så roligt, med finkläder till restaurangen och att ni jobbade vid datorn först, ha ha. Bra att Lina fått medicin!

Astrid, såg du att Tor skrivit till mig? :) Du ser, du lärde dig ju massor igår! Man lär sig definitivt mycket av och från sina barn. Karlavagnen lyssnade jag på ibland när jag körde hem SENT från jobbet. Det är ett bra program där vad som helst kan komma upp.
Vi sa också det om telefonkiosker, att de knappt finns hemma. Jag kollade faktiskt om det verkligen fanns telefoner i dem, så att de inte bara står där som ett inslag i gatubilden, men jodå, telefoner fanns i varenda en.

Vi hörs!
Ingrid

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej alla barnbarn!
Fina betyg ni fick alla tre.Ni kan verkligen känna er nöjda.Ska ni hinna få ett betyg till i år?Tänk att du Johan har a "good genaral knowledge".
Så mycket arbete du hade gjort Malin och tänk vad du lärt dig.
Jag tänker fortfarande på Londonbesöket och tyckte vi hade otroligt trevligt.
Godisgrisar ni är hela familjen.
Kramar från Farmor

Tara sa...

Is Wikipedia in your best websites book? I was just explaining to Happy that I dislike Wikipedia a great deal, but that I don't really have any good reasons for it. Sometimes you just don't like something. He's a boy and needs facts and a graph to make any decision in life so he didn't understand that I just DON'T LIKE IT.

that last statement explains exactly why Tara doesn't like wikipedia...comment from happy

THAT last part didn't make any sense huh? It was from Happy. SEE YOU SOON!!!!! We will explain when you get here.

Hey, the DOM is open again. :)

Karin sa...

Vilka duktiga barn, alla tre! Absolut värt att skryta om!! Julia fick svaret på högskoleprovet igår, så det blir nog snart ett skrytinlägg från mig också.

Jag känner precis som du - jag har alltid förundrats över hur allmänbildad Julia är, men så har hon också slukat en massa Illustrerad vetenskap istället för Frida-tidningar. Men nu kommer plötsligt Katarina och kan en massa grejor om allt möjligt. Vet inte var hon lär sig allt - trodde ju att hon var helt förlorad till TopModel och annat strunt.

Trodde att jag skulle vakna med träningsvärk efter fäktningen men den har väl bara inte slagit på än. Peter säger att det kommer något snöblandat från himlen. Vad ska det vara bra för?

I agree with Tara above! I don't like Wikipedia either and it is a never-ending discussion at snack break at work. I'm terribly alone with about 10 guys, most of them 10 years younger than I am, that think Wikipedia is heaven on earth. These are the same guys that also believe that every movie and all music in the world were produced just for them to download for free...

Fredag, fredag, fredag - härliga tider!

Astrid sa...

Hej Ingrid!
Du har verkligen duktiga barn! Det är så roligt att läsa om dem och att läsa om skollivet där. Jag tror att kraven är betydligt högre, men så mycket de lär sig och har med sig sedan. Jag hör från min dotter i Dubai som har sina barn i skolan där och vad jag kan förstå är de långt framme om man jämför med skolan här. De får också omdömen från första klass ett par gånger om året. Det är interessant att jämföra olika skolsystem

Ja jag vet att Tor svarat och det är ett kryss i taket. Jag vet också att han gärna läser din blog.
Ha det så gott!

Boktokig Eva Boström sa...

Det klart du ska berätta om och skryta lite över dina barn!

Nej, mina elever använder inte MLA. De är för små. jag vet inte om de äldre eleverna gör det. Jag ska fråga!

Äsch, klippa och klistra kan ju inte vara det som är viktiogt i det projektet utan det är väl innehållet som är viktigt!

Jag förstår att du är stolt över dem. Vilka fina betyg de fått!