måndag 22 november 2010

Julmarknad i Svenska kyrkan


Igår var vi på Svenska kyrkans berömda julmarknad. Det var sista dagen och alla konfirmander skulle jobba en dag med att sälja lotter och detta var Linnéas dag. Vi tog som vanligt på söndagar bilen in (ingen trafik och jag kan ha högläsning i bilen).

Vi var bland de första på plats eftersom konfirmanderna alltid samlas en bra stund innan gudstjänst. Hela kyrkan var ommöblerad för marknaden.

Kom, ty nu är allting förberett...

Glada systrar som just nu har VÄLDIGT kul ihop.
Det lyste i ögonen på Johan då han såg alla "mina" gamla produkter Felix Smörgåsgurkor, Rödkål och Råröda Lingon, Ekströms Hallonkräm och Nyponsoppa, Önos Blåbärssylt och Safter (jag talade om för dem att de borde haft Svart Vinbärssaft som vi säljer jättemycket av till jul, men de lyssnade inte på det...). Risifrutti och FUN Light lyste med sin frånvaro och platsade inte riktigt i julkavalkaden. Johan dreglade också över Mandelbiskvier, Center-choklad och Esterella Chips.

SNÄLLA, kan vi inte köpa Ekströms hallonkräm?
Så här kan man också använda ett kyrkorum.

Förberett för marknad, efter gudstjänsten.



Här får ni en hint om hur det brukar se ut.

Nu är kyrkan förvandlad till café med servering av fantastiska smörgåsar och kakor.
Vi började alltså med ännu en trevlig gudstjänst och det var knökfullt eftersom det var färre bänkar än vanligt, så många fick stå. Under gudstjänsten fick alla ett papper som man kan lämna till sin bank om man vill ha en stående överföring till kyrkan varje månad. Som jag tidigare berättat får inte Svenska kyrkorna i utlandet längre något bidrag från Sverige med följd att kyrkan i Hamburg sålts, tre tjänster är indragna i vår kyrka här och Svenska sjömanskyrkan här är under utredning. Trist.

Därefter shoppade vi loss och i våra påsar fanns Ekströms Hallonkräm, Ahlgrens bilar, Hönökakor, mjukt tunnbröd, glögg, rågsikt, grovt rågmjöl, knäckformar och lite annat. Allt till rövarpriser, men det ingår liksom i konceptet :) .

Det var SÅ mycket folk på marknaden. Linnéa & Linnéa (den andra konfirmandtjejen) sålde massor av lotter.
I kyrkan åt vi fantastiska räkmackor och köttbulls- och rödbetssmörgås samt lussekatter, prinsesstårta och den mest ljuvliga hembakta chokladbiskvi man kan tänka sig.

Linnéa hade sms'at in sin svenska kompis Nyasha som kom, så då vi skulle ut och julhandla lämnade vi henne med Malin, då Linnéorna skulle jobba en stund till.

Julmarknad i Svenska kyrkan är en perfekt kickstart på julen och helt säkert ovärderlig för långtidsboende svenskar i London. Här såldes också gravade laxar, älgfärs, lutfisk, prinskorvar, julskinka osv osv. DOCK tog mycket slut första dagen för några restauranger hade fått nys om marknaden och kom dit och köpte kilovis av allting. De tyckte det var jättebilligt! TUR att vi inte ska fira jul här och behövde bli besvikna över att inte få tag i alla viktiga råvaror.

Så gav vi oss ut för att julhandla med Johan. Tunnelbanan var inställd där vi var, så till Johans omåttligt stora glädje fick vi ta en dubbeldäckare. Det var nog orsaken till att hela resten av shoppingturen var SÅ lyckad för J var på sitt absolut bästa spexar och glädjehumör. Kul!

Vi såg fina julskyltningar som jag sparar till ett kommande inlägg och vi köpte flera julklappar och saker till barnens paketkalender.

Kort efter att vi lämnat kyrkan, ringde L och sa att de var klara...? Så de tre tjejerna fick själva ta sig till Picadilly Circus, vilket inte var det lättaste med en del inställda linjer, men vi lät dem lösa det på bästa sätt, vilket de gjorde. Väldigt duktiga tjejer.

Det de däremot glömde var sina jackor i garderoben i kyrkan, för de trodde att vi tagit dem och även om det inte är nollgradigt här nu, så är det RÄTT så kallt utan jackor... ja ja.
Dagens konstverk var också väldigt spännande enligt Johan... :)

Lite mera shopping och en påfyllning för de hungriga eller törstiga på Starbucks, sedan var det dags att åka hem. Som vanligt är söndagskvällstrafiken rätt seg, men jag fortsatte läsa och sedan blev det en rätt körig kväll avseende läxorna, men vi fick ihop det viktigaste.

Under natten har jag och Malin sovit i bäddsoffan (bara för att hon ville det) och när jag la mig sent vaknade hon till och trodde det var morgon. Jag hade glömt ta ner mitt täcke och frågade henne om vi kunde klara oss med hennes. Gulligt tittade hon upp på mig och sa "om vi ligger nära varandra", och det gjorde vi :) . MysMalin och jag.

Hur har ni det? Har ni också kommit igång med julklappsinköp eller börjat fundera på lussekattsbak och knäckkokning?

Ylva, HUR kunde vi missa varandra igår? Jag tyckte vi var där hur länge som helst och jag höll utkik efter er. Sedan sa L att hon sett er, men tog för givet att vi redan träffats. Jag tror jag frossade på min Chokladbiskvi i kyrkan när ni var där...

Dags att börja fundera på i vilken kartong vi har adventsljusstakarna....

Ingrid

6 kommentarer:

Karin sa...

Vilken kul dag! Jag gläder mig åt att du kunnat handla lite bröd även om det var dyrt. Har fortfarande dåligt samvete över att jag inte fick med mig tillräckligt av den varan... Vad härlig marknaden måste vara för dem som är utflyttade "på riktigt" (som om ni inte skulle vara det!).

Tjejerna ser verkligen glada ut (Linnéa såg lite mindre glad ut där hon lagat mat) och Johan verkar vara i sitt esse! Härligt!!

Jag har minsann gjort en liten adventsinsats som igår - köpt ny utebelysning och satt upp den. Det var lite klent med bara 32 lampor men det lyser upp lite i alla fall. Vi har inte haft utebelysning på flera år, så det känns bra och fint.

Kram fr Karin

Karin sa...

glömde - och DU såg hjärtligt glad ut på bussen!!

Catharina sa...

Hej Ingrid!
Jag ser att du varit väldigt flitig här... jag har inte varit här på några dagar och har lite att läsa ikapp... får se hur mycket jag hinner nu.
Barnen har studiedag idag så vi har varit hos en kompis till Moa och fikat. Eller... kompis och kompis... vi träffas inte lika flitigt som när vi var mammalediga med följd att tjejerna inte känner varandra längre, så Emmy kom inte på Moas kalas för någon helg sedan och mina barn var inte jätteglada över att vi skull åka dit idag. Jag förstår stackars Hugo för 3 tjejer, 2 som är 7 år och en som är 3 år... Dom bor inte i byn, så jag ville inte att han skulle vara själv hemma flera timmar. Det har varit för mycket "bus" i Skurup senaste tiden... inbrott, rån av kiosk och rån av killar på väg hem från fritidsgården. Trist!!!
Men det blev trots allt några trevliga timmar där. Det blev plättar till lunch så då blev även Hugo nöjd och så spelade vi spel...

I lördags var jag och två klubbkompisar och firade Eslövsklubben som fyller 50 år imorgon. Det var 7 tjejer från Eslövsklubben med respektive, en PM-tjej med respektive och så vi 3 Skurupstjejer utan respektive... Vi hade en jättetrevlig kväll och stannade längre än vi egentligen tänkt med tanke på vädret... det var dimmigt och lite snö och runt 0 grader och jag skulle köra själv från Lund hem så dom tänkte på mig. Men det gick bra och jag var väl hemma 00.45.
Jag har varit lite småkrasslig hela veckan och hostat lite på nätterna, så jag behövde nog sova. Vaknade 10.30 igår! Så skönt och välbehövligt.

Igår hade Moa kalas för klassen och alla utom 2 kom, så det var 14 barn (med Hugo) som åt hamburgare och bowlade i Svedala. Jag är så glad att kalaset var där och inte hemma... och så skriver jag inte mer om det!

Ser jättemysigt ut med julmarknaden i kyrkan!
Svar på¨din fråga... nä, jag har inte börjat tänka på julen än. På onsdag ska jag börja tänka på julen ;o)
Eller lite har jag ju fixat. På Lalandia köpte jag årets utsmyckning till advensljusstaken så nu ska jag "bara" fixa ljus och mossa. Men det gör jag senare i veckan.

Nu ska jag gå och försöka trolla fram kvällsmat... hoppas det finns lite rester ikylen!

Återkommer nog när jag läst de andra inläggen:o)

Kram från en frusen Catharina

Anonym sa...

Hej!
Telefonkioskerna borta men det är roligt att du ändrar lite.
Trevlig ni hade det. Är alla affärer stängda söndagar? Nej inte Hamleys.Johan vad är det du har på huvudet? Vi har börjat att köpa julklappar och nästa vecka ska Ewa och jag planera maten till julafton.
Bra gjort av Linneorna att ta sig fram på tunnelbanan.
Kramar från Farmor

Boktokig Eva Boström sa...

Låter som ni hade en underbar dag! Vad härligt de hade gjort i svenska kyrkan!!!

Här har vi kommit igång lite med julklappsinköpen, men inte så mycket mer. Jo, vi har köpt glögg och tjuvstartat med den.

Ja, vi får hoppas att de står emot! Men man kan ju inte göra deras val åt dem, man får bara hoppas att det man gett dem gör att de gör bra val när det verkligen gäller. Vad tycker dina tjejer om de hårda regler som är på er skola?

Den passar de yngre barnen i ca 3-6 års ålder. Barnboktokig har blivit en blogg dit jag kopierar över recensioner av barnböcker. Jag skriver om alla böcker på Boktokig numera. Men jag vill ha kvar barnboksbloggen eftersom den är ett redskap för mig att sortera upp barnböcker mer i kategori.

Astrid sa...

Vilka trevliga bilder från svenska kyrkan som du har tagit. Julmarken betyder säkert mycket för utlandsvenskarna.