fredag 12 november 2010

Hotell Franz akilleshäl

Mycket kan vi ordna för våra gäster här, men nu har jag förstått att vi saknar det absolut mest grundläggande på ett bra hotell. Efter att svärmor idag var den femte av sex besökare i okt-nov som ställde samma fråga förstår jag att vi kan aldrig få den där sista stjärnan i hotellboken.

- Ingrid, har du en hårfön jag kan låna.

Jag kan inte ens lägga till ett frågetecken i slutet på meningen eftersom det inte är en fråga utan mer ett artigt sett att få fatt i fönen.

Jag är nog den enda tjejen i Sverige (nu när jag flyttat har 100% av tjejerna i Sverige fön) med hår längre än 15 cm som inte använder hårfön. SJÄLVKLART äger jag en hårfön, men den har inte hittats i de ouppackade flyttlådorna än i alla fall...

Som TUR är har vi en farmor som planerar ALLT i god tid och hon behöver inte fönen förrän på lördag, så det var bara att skicka ett sms till Rikards bror med familj som ansluter till oss imorgon och då tar med sig en fön. PERFEKTO! Så behöver jag inte dyka ned i flyttkartongerna inatt för att hitta min nästan oanvända.

Catharina, du behöver ju inte ha dåligt samvete för att du missar ett LC-möte! Du här säkert högst närvaro i hela klubben. Bra prioriterat! Vad ska ni ha för kalas för Moa? Blir det något tema? Kommer många barn? Nix, jag förstår inte alls hur dina slingor ser ut ;) , du får nog maila över lite bilder...
När det gäller kondensen är det precis tvärtom, ju kallare det är ute, desto mer kondens. Jag tror att då blir skillnade mellan inne- och utetemperatur större och kondensen ökar. Jag tror också att det blir mer kondens när vi är fler personer i huset, för då blir det en högre luftfuktighet inne som i sin tur ger kondens. Ja ja.

Boktokig, hej igen :) ! Kul att jag kunde komma med ett tips du inte kände till! Du verkar annars ha koll på det mesta. Som kondens t ex :) . Det verkar, som du skriver, bli mindre kondens när vi är borta för då minskar luftfuktigheten och det kanske också är svalare inomhus så att temperaturskillande mellan ute och inne minskar. Vi får se. Jullov i Sverige ska vi ha oavsett.

Trevlig helg alla!
Ingrid

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag gläder mig åt att vara undantaget som bekräftar reglen (för det var väl jag, eller ville någon av mina tjejer låna?)! Blir snyggare med, förstås, men klarar mig utan!

Fredagskram!

Boktokig Eva Boström sa...

Mysigt med jullov i Sverige!

Mina barn lägger sig kl 8 på kvällen, så jag har ju en del lästid efter det. Så ser jag väl inte så mycket på TV heller, så det hjälper till att skapa lästid.

Alla tykspråkiga räknas... så Christine Nöstlinger är ett bra tips! Jag har bara halvläst en av hennes böcker så jag får ta och läsa en helt.

Jo, jag har förstått att de tyska läsarna älskar svenska deckare. Intressant det där! Undrar varför.

Jag vill väldigt gärna höra om hur biblioteken fungerar i England. Jag är så nyfiken av mig! Vilket bra bibliotek ni har hemma i Sverige. Det är service det! Och visst lär man sig otroligt mycket genom att läsa böcker! Det håller jag med om!!!

naemi sa...

hej :)

Gillar onödig fakta, som den om fläderbladen.. :3 finns många kuliga saker man aldrig lär sig annars!:D

haha! hårtorkar är bara onödiga (tycker jag) :P

hoppas ni har det bra :)

Catharina sa...

haha då ska jag ta med hårfön själv om vi kommer och hälsar på ;o)

Alltså jag tänkte nog såhär med kondensen att om ni reser bort och sänker värmen så blir det mindre kondens och ni har inte översvämning när ni kommer hem... fast det skrev jag kanske inte?!